سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
فرآیند توسعه اقتصاد سرمایه‌داری در ایران کتاب می‌شود

سیف‌الله سیف‌اللهی، مدیر مسوول انتشارات جامعه‌پژوهان سینا از چاپ و انتشار کتاب «روند و فرآیند توسعه اقتصاد سرمایه‌داری پیرامونی در ایران» تا سال آینده خبر داد.

سیف‌اللهی درباره محتوای کلی این کتاب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در این کتاب سعی شده است تا روند تطور و توسعه اقتصاد مبتنی بر سرمایه‌داری را از زمان حکمرانی اربابان و ایجاد نظام فئودالیسم تا زمان ورود موازین نظام سرمایه‌داری به ایران در زمان انقلاب بورژوازی مشروطه و تا انقلاب اسلامی بررسی شود. 

وی در ادامه افزود: اقتصاد رایج در ایران در اواسط قاجار، اقتصادی بومی و محلی و مبتنی بر کشاورزی بود. اقتصادی که به طور کلی باید گفت، ‌اقتصادی مبتنی بر فئودالیته و نظام ارباب و رعیتی بوده است. 

نویسنده کتاب «جامعه‌شناسي توسعه اقتصادي - اجتماعي ايران: زمينه‌ها، موانع و تنگناها» همچنین ادامه داد: از اواسط دوره قاجاریه، این اقتصاد مبتنی بر راهداری و راهزنی پس از بروز مشروطه‌خواهی و انقلاب مشروطه با نفوذ موازین سرمایه‌داری غربی تغییر شکل داد. 

استاد بازنشسته گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و نویسنده این کتاب با بیان این‌ که در این کتاب به طور کلی، گذر جامعه اقتصادی ایران مورد کنکاش قرار خواهد گرفت،‌ گفت: جامعه سرمایه‌داری کالایی در ایران، فرازونشیب‌های فراوانی را به خود دیده است. 

وی افزود: سعی من در این اثر بر این بوده که این فرازونشیب‌ها را که عمری 150 ساله در کشور دارد، تحت عنوان «روند و فرآیند توسعه اقتصاد سرمایه‌داری پیرامونی در ایران» بررسی کنم. 

سیف‌اللهی ادامه داد: این کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌شود و قرار است در 400 صفحه و در دو بخش از سوی نشر جامعه‌پژوهان سینا منتشر شود. 

پیش از این هم در سال 2011 کتاب «جامعه‌شناسي توسعه اقتصادي - اجتماعي ايران: زمينه‌ها، موانع و تنگناها» به قلم همین نویسنده ار سوی انتشارات جامعه‌پژوهان سینا منتشر شده بود. 

سیف‌الله سیف‌اللهی، دکترای جامعه‌شناسی‌ را با تخصص جامعه‌شناسی توسعه و تحقیقات تطبیقی از دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا و همچنین فوق دکترا در زمینه مسایل توسعه در جهان سوم و ایران را از دانشگاه ادینبورو (اسکاتلند) دریافت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها