چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
انتشار خاطراتی که باید سوزانده می‌شد

انتشارات «زاک» کشور لهستان به تازگی از انتشار کتابی بر مبنای یادداشت های روزانه پاپ ژان پل دوم که باید بنا به وصیت وی به دست آتش سپرده می شد، خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این کتاب که در مجموع مشتمل بر 640 صفحه خواهد بود دربرگیرنده گزیده هایی کوتاه از مطالبی است که پاپ ژان پل دوم آن ها را در دفترچه های یادداشت خود در فاصله زمانی سال های 1962 تا 2003 نوشته و بخش های مناسب آن برای انتشار در قالب یک کتاب گردآوری شده است.

پاپ ژان پل دوم ۱۶ اکتبر ۱۹۷۸ به رهبری کلیسای کاتولیک و حاکم واتیکان برگزیده شد و تا زمان مرگش در ۲ آوریل سال ۲۰۰۵ در این سمت باقی ماند. از آنجا که وی سال 1962 هنوز در کشور زادگاهش کشیش بود، یادداشت‌های وی این امکان را فراهم می آورد که سیر تحول مسیر زندگی فردی که بعدها به مقام رهبری کاتولیک های جهان نائل آمد در مقابل چشم خوانندگان قرار گیرد.

البته پاپ ژان پل دوم در وصیت نامه خود آورده بود که یادداشت هایش باید پس از مرگش نابود شوند اما منشی خصوصی وقت او کاردینال استایسلاو دیویس تصمیم گرفت که این یادداشت ها برای نشان دادن ماهیت این مقام برجسته به مردم دنیا باقی بمانند.

پاپ ژان پل دوم با نام کارل جوزف وتیولا (1920 تا 2005) نخستین و تنها پاپ اسلاو - لهستانی و نخستین پاپ غیرایتالیایی بعد از پاپ آدریان ششم هلندی در ۱۵۲۲ میلادی بود و در مجموع 27 سال در این مقام ماند.  وی به عنوان یکی از پرنفوذترین رهبران سده بیستم میلادی شناخته می‌شود. این باور گسترده وجود دارد که او همچنین نقش مهمی در پایان کمونیسم در کشور خود لهستان و به تدریج در اروپا داشت. وی هم‌چنین در بهبود رابطه کلیسای کاتولیک با اسلام، یهودیت و کلیسای ارتدکس شرقی تاثیر بسزایی داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها