پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴
نبودسرمایه‌گذاری در حوزه چاپ به صنایع لطمه می‌زند

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سرمایه‌گذاری در حوزه چاپ و نشر گفت:‌ اگر سرمایه‌گذاری موازی در حوزه چاپ صورت نگیرد کل صنایع کشور با مشکل عرضه و تبلیغ محصولاتشان روبه‌رو می‌شوند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیستمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته  امروز( 28 آذرماه)  در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین مراسم گفت: از نخستین روزهایی که ماشین آلات چاپ وارد کشور شد، صنعت چاپ نقش ویژه‌ای یافت. این صنعت به دلیل اشتغال و کارآفرینی که ایجاد می‌کند نوعی صنعت زیرساختی محسوب می‌شود که دنیای کنونی به چاپ و بسته بندی وابسته شده است.

وی با اشاره به این که یکی از شاخص‌های رشد و توسعه اقتصادی  تولیدات صنعت چاپ و بسته‌بندی است بیان کرد: در حال حاضر با وجود برخی کاستی‌ها و اعمال تحریم‌ها، ایران در مقایسه با دیگر کشورها در این صنعت رتبه 29 را دارد. فعالیت حدود 40 هزار واحد تولیدی، انتشار 70 هزار عنوان کتاب و 225 میلیون شمارگان کتاب درکشور، تولید بسیاری از محصولات فرهنگی، تابلوهای تبلیغاتی و بسته‌بندی‌ها، تنها گوشه‌ای از تلاش صنعتگران حوزه چاپ است.

جنتی در ادامه گفت: با یک نگاه به توزیع درآمد ناخالص ملی در بخش کشاورزی در سال2011 ، یکی از مشکلات اساسی این حوزه نبود صنایع بسته‌بندی کشاورزی بوده است. اگر سرمایه‌گذاری موازی در حوزه چاپ صورت نگیرد، کل صنایع کشور با مشکل عرضه و تبلیغ محصولاتشان روبه‌رو می‌شوند.

وی با اشاره به تحریم‌ها در حوزه صنایع توضیح داد: در این سال‌ها برای رهایی از وابستگی حوزه چاپ که یکی از ابزارهای تحریم در طی سالیان بوده است تلاش‌هایی انجام شد. در سال‌های گذشته که کشور ما به نوعی به شکوفایی اقتصادی رسیده بود، گام‌هایی در جهت رشد و توسعه صنایع بسته‌بندی برداشته شد. اگر بخواهیم این رشد و توسعه در عرصه بین المللی نیز نمود داشته باشد، تلاشی مضاعف را از سوی سازمان‌ها، ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها می‌طلبد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با توجه به این که بازارهای جهانی در حال تغییر و ارتقا هستند طبیعتا بازارهای جهانی چاپ نیز تغییر می‌کنند. بزرگترین بازار جهانی چاپ به قاره آسیا بر می گردد که پتانسیل روبه رشدی دارد که براساس پیش‌بینی‌ها تا سال 2016 بخش زیادی از  بازار را به خود اختصاص خواهد داد.

جنتی از ضرورت ایجاد کارگروه‌هایی برای برطرف کردن مشکلات صنعت چاپ خبر داد و گفت: فکر می‌کنم اگر مسایلی که این صنعت را آشفته کرده احصا و رده‌بندی شود، در آن حوزه که به وزارت ارشاد مربوط می‌شود تعهد می‌کنم با تشکیل کارگروه‌های خاص و جلب همکاری سایر وزارتخانه‌ها بتوانیم به راه‌ حل‌های درست و اقدامات عملی برسیم.

وی تاکید کرد: طبیعتاً برگزاری چنین نمایشگاههایی که باعث به وجود آمدن فضایی برای تبادل تجربه و حل و فصل مشکلات می‌شود، می‌تواند در جهت برداشتن موانع موجود خیلی مفید باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر این که یکی از موارد رونق اقتصاد کشور در گرو حل مسایل هسته‌ای است، گفت: با اطمینان می‌گویم که مهم‌ترین مساله کشور برای دولت جمهوری اسلامی ایران، حل و فصل مسایل اقتصادی است و اگر دولت امروز همه تلاش خود را بر روی موضوع هسته‌ای متمرکز کرده است، به دلیل حل مسایل اقتصادی کشور است.

وی افزود: بگذریم از این که مشکلات مدیریتی در دوره قبلی برخی مشکلات را تشدید کرده و زنجیرهای تحریم نیز به دور کشور ما کشیده شده که نمی‌توان به فعالیت اقتصادی دست زد. اما  باید با کمک هم حلقه‌های این زنجیر را یک به یک باز کنیم تا اقتصاد کشور رونقی دوباره بگیرد.

جنتی پتانسیل کشور را در حوزه چاپ و نشر بالا دانست و عنوان کرد: وزارت ارشاد نیز از مدت‌ها قبل طرحی را به وزارت صنعت معدن و تجارت به منظور رونق‌بخشیدن به صنایع ارایه کرده بود، زیرا ما معتقدیم پتانسیل کشور از نظر اقتصادی بسیار بالاست و باید تلاش کنیم ازاین پتانسیل به نحو احسن استفاده کنیم.

وی درباره خصوصی‌سازی در بخش چاپ و نشر گفت: اصل 44 با توجه به  سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری ایجاب می‌کند که هر آنچه را می‌شود به بخش خصوصی واگذار کنیم زیرا دولت نمی‌تواند تولید‌کننده خوبی باشد و تجربه نیز ثابت کرده است  دولت بازرگان خوبی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها