دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
هیچ رهبری غیر از رهبری اسلام مشروع نیست

کتاب «مسأله مشروعیت» به قلم مهدی هادین پژوهشی درباره ساختار رهبری و نظام مشروعیت در آیین بهایی است که با اعلام نظریات اسلام درباره این موضوع به این نتیجه می‌رسد که پس از رسالت پیامبر اکرم(ص) رهبری هیچ دین و آیین غیر از اسلام دارای مشروعیت نیست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نویسنده در پنج فصل با عنوان‌های «مقایسه نظام رهبری و مشروعیت در ادیان الاهی»،«بررسی نظام مشروعیت در دیانت بهایی و میزان انطباق صفات پیش‌گفته با رهبران بهائیت»،«نگاهی به دلیل تقریر»،«بررسی نظام مشروعیت و رهبری پس از بهاء‌الله در میان بهائیان» و «نظام مشروعیت رهبری بهائیت پس از شوقی» به بررسی ساختار رهبری و نظام مشروعیت در آیین بهایی پرداخته است.

انتشارات گوی اقدام به مجموعه‌ بهایی‌پژوهی در 16 عنوان کرده و در تمام مطالب این کتاب‌ها تلاش شده است با استناد به منابع متقن و مورد تأیید جامعه بهائی نوشته شود و رویکردی علمی و فارغ از نزاع‌ها و جنجال‌های رسانه‌ای درباره آیین بهائیت ارایه شود.

یکی از ویژگی‌های این کتاب این است که به جز منابع بهائی، به منابع اسلامی نیز مراجعه کرده است تا ویژگی‌های پیامبران و حجت‌های الهی را از دیدگاه اسلام برررسی کند و این نکته را برای مخاطب تبیین کند که تمایز پیامبران الاهی و مدعیان دروغین در چیست. به همین دلیل و برای پاسخگویی به این سوال نویسنده از استدلالات قرآن، بیانات اهل‌بیت(ع) و استشهادات عقل استفاده کرده است.

فصل نخست کتاب به بررسی ویژگی‌های حجج الاهی از دیدگاه اسلام و فصل دوم به مقایسه زندگی دو پیامبر مورد ادعای بهائیان یعنی«سید باب» و «بهاء‌الله» با نگرش به تفاوت‌های میان دیدگاه اسلام و بهائیت در چگونگی کسب مشروعیت می‌پردازد. فصل سوم به مبحث «دلیل تقریر» از دیدگاه رهبرای و نظریه‌پردازان بهائی، فصل چهارم به نظام مشروعیت و رهبری در آیین بهائیت پس از بهاء‌الله و فصل پنجم به بررسی نظام رهبری در بهائیت پس از «شوقی» اختصاص دارد.

نکته اصلی که نویسنده سعی در تبیین آن دارد، این است که تمامی جوامعی که بر مدار دینی الهی شکل گرفته‌اند، رهبران و پیشوایانی داشتند که در راه اثبات الهی بودن دین و ابلاغ احکام الهی تلاش می‌کردند اما تنها رهبری که از جانب خداوند پذیرفته است، حضرت محمد(س) رسول پایانی دین‌های الهی و امامان معصوم(ع) پس از ایشان است که وظیفه هدایت و رهبری اسلامی را عهده‌دارند.

با توجه به این‌که پیش‌نیاز بررسی نظام مشروعیت و رهبری در آیین بهائیت باید با توجه به مساله رهبری در دین‌های گذشته به ویژه اسلام بررسی شود، نویسنده تلاش می‌کند نظرات دین‌های گذشته و از همه مهم‌تر اسلام را درباره مشروعیت نظام رهبری ارایه دهد و نظریات پیامبران دورغین را بررسی کند.

یکی از ویژگی‌های کتاب بیان نظریات بزرگان دین و مراجع تقلید درباره آیین بهائیت و ادعای رهبری بزرگان این آیین است. 

کتاب«مسأله مشروعیت» به قلم مهدی هادیان با شمارگان سه هزار نسخه، در 292 صفحه و به بهای 120 هزار ریال برای نخستین بار از سوی انتشارات گوی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط