چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸
مشاهیر مذهبی طبس در یک کتاب معرفی می‌شوند

مديرمسوول انتشارات قاف استان خراسان رضوی به تازگی نگارش کتاب «مشاهیر طبس» را به پایان رسانده است. در این کتاب بیش از دویست شخصیت مذهبی، علمی و ادبی از صدر اسلام تاکنون در شهر طبس معرفی شده‌اند./

مهدی قربانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: تحقیق و گردآوری این کتاب حدود سه سال به طول انجامید و اکنون مراحل تدوین و ویرایش اولیه آن به پایان رسیده است.
 
وی ادامه داد: این کتاب به معرفی بیش از دویست شخصیت مذهبی، علمی و ادبی از صدر اسلام یعنی قرن نخست هجری قمری تا عصر حاضر پرداخته‌است که در نوع خود منحصر به‌فرد است زیرا تاکنون هیچ کتابی درباره مشاهیر طبس این تعداد از شخصیت‌ها را احصا نکرده‌است.
 
به گفته مديرمسوول انتشارات قاف استان خراسان رضوی، در گذشته منطقه تون و طبس شامل شهرهای فردوس، بجستان، بشرویه و طبس با هم یکی بودند و در این کتاب تنها مشاهیر طبس آورده شده‌اند. البته به یک نمونه از منطقه فردوس(فاضل تونی) و یک نمونه از منطقه بجستان(حبیب بجستانی ـ صحابه حضرت امام زین العابدین علیه‌السلام ) در کتاب اشاره شده‌است.

قربانی با اشاره به دیگر شخصیت‌های علمی طبس که نام آ‌ن‌ها در کتاب آمده‌است، گفت: ابوعلي حسن طبسي(عالم ديني و محدّث سده سه قمری) از جمله این شخصیت‌هاست. همچنین فخر الائمه ابوالفضل محمد بن احمد طبسي توسی که هم‌عصر غزالی بوده،از دیگر شخصیت‌هایی است که در این کتاب مطرح شده‌است.

وی تاکید کرد: کتاب مشاهیر طبس افزون بر یکصد و پنجاه منبع معتبر دارد که حدود یکصد منبع آن نسخه‌های خطی منحصر و تک نسخه‌اند.
 
قربانی در پایان سخنانش پیشنهاد داد: با توجه به منحصر بودن این اثر جا دارد حوزه علمیه طبس یا دانشگاه این شهرستان، مولف کتاب را برای بازبینی و ویرایش نهایی و همچنین تامین منابع مالی چاپ آن یاری رسانند.

به گفته قربانی، این اثر در 300 صفحه قطع وزیری  پس از تامین اعتبار یا حمایت از سوی مراکز علمی و پژوهشی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط