سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰
«زبان و اندیشه» با رویکرد روانپزشکی منتشر شد

کتاب «زبان و اندیشه» با رویکرد تحول زبانی و تاثیر آن بر اندیشه و با تاکید بر ابعاد روانپزشکی آن، از سوی نیک لاند تالیف و به قلم حبیب‌اله قاسم‌زاده به فارسی ترجمه شده است. این اثر را انتشارات ارجمند، برای سومین بار منتشر کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر که در هشت فصل تدوین شده، در دهمین دوره جایزه کتاب فصل، به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شده است.  

نویسنده در فصل نخست کتاب، مقدمه‌ای درباره زبان و اندیشه، ماهیت زبان و روش‌های بررسی زبان آورده و در فصل دوم با محوریت موضوع «ارتباط بین زبان و اندیشه» خوانندگان را با فرضیه نسبیت زبانی و وابستگی متقابل زبان و اندیشه آشنا کرده است.

در بخشی از فصل دوم کتاب به بیان نویسنده، مطالعه اندیشه و زبان، یکی از مباحث روانشناسی که درک درست روابط کارکردی متقابل در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، معرفی شده است. 

«جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی زبان» در فصل سوم این اثر، بررسی شده است. در این فصل، ابعاد اجتماعی تاثیر‌گذار در تکوین زبان و اندیشه مانند طبقه اجتماعی، زمینه قومی و جنسیت بررسی شده‌اند.

فصل چهارم کتاب به تشریح «فراگیری زبان» و فصل پنجم به آشنایی با «نظریه‌های اکتساب یا فراگیری زبان» اختصاص دارد. نظریه‌های محیطی فراگیری زبان، نهادگرایی اکتساب زبان و تعامل‌گرایی اجتماعی از موضوعات مطرح شده در این فصل از کتاب هستند.

«حل مساله» موضوع محوری فصل ششم کتاب حاضر است که در آن به رویکرد گشتالت، رویکرد پردازش اطلاعات و استفاده از تمثیل در حل مساله اشاره شده است.

فصل هفتم این کتاب، به مساله «تصمیم‌گیری» می‌پردازد. در این فصل، نظریه‌های تصمیم‌گیری و سوی‌مندی در قضاوت، از سوی نویسنده اثر واکاوی شده‌اند.

مولف در فصل پایانی، برخی کمک‌های آموزشی را برای خوانندگان در نظر ارایه است. وی در این فصل برای بالا بردن مهارت‌های پاسخگویی به سوال‌های تشریحی، مقالاتی را در این زمینه از متخصصانی مانند هانت، اگنولی، سکستون و تورسکی، گردآوری کرده است.

چاپ سوم کتاب «زبان و اندیشه» با شمارگان یک‌هزار و 650 نسخه در 224 صفحه، به بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات ارجمند به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها