شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰
آیا فرستادن نبی بر خدا واجب است؟

کتاب «معرفت نبی و امام» منتشر شد. این اثر مهم‌ترین مطالب را درباره نبی‌شناسی و امام‌شناسی شامل می‌شود و به تشریح این موضوع می‌پردازد که آیا فرستادن نبی بر خدا واجب است یا خیر؟-

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد بیابانی اسکویی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پیش از این کتاب‌های «معرفت نبی» و «معرفت امام»جداگانه منتشر می‌شدند اما به تازگی چاپ جدید آن‌ها در یک جلد در قطع وزیری از سوی موسسه نبأ منتشر شده است.

وی افزود: تمامی مطالب مهم و اساسی درباره امامت‌شناسی و نبی‌شناسی در این اثر با استفاده از آیات و روایات بررسی شده‌اند. امامت و نبوت خاصه و عامه، علم امام و نبی و جهات آن، ارتباط این علم با زندگی روزمره و همچنین سیره عملی امام و نبی، از  مباحث کتاب محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بیابانی اسکویی یادآوری کرد: بحثی در نبوت مطرح است مبنی بر این‌که «آیا برای خدا واجب است که برای مردم نبی بفرستد یا خیر؟» در این کتاب بیان کرده‌ام از برای خدا وجوبی نمی‌توان تعیین کرد ولی در عین حال، انسان به نبی نیاز دارد و این دو موضوع هم‌جهت هستند.

این نویسنده توضیح داد: برای خدا به عنوان خالق انسان واجب نیست که حتما هدایتش را هم بر عهده بگیرد. بنابراین اگر پیامبری برای او نفرستد کار قبیحی از ناحیه خدا سر نزده است.

وی افزود: البته این در حالی است که اصل معرفت در وجود انسان وجود دارد اما به دلیل انتقال انسان به این دنیا، این معرفت به دست فراموشی سپرده می‌شود و انبیاء این رسالت را بر عهده دارند که معرفت فراموش شده را در انسان زنده کنند.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین بیابانی اسکویی، این یکی از موضوعاتی است که به عنوان یک دغدغه ذهنی، فکر علمای اسلامی را به خود مشغول کرده است و به همین علت تاکنون متفکران بسیاری درباره آن بحث کرده‌اند. این کتاب چکیده‌ای از مباحث مطرح شده را به علاوه استنباط‌های نویسنده بیان می‌کند.

این پژوهشگر در پایان گفت: این دو اثر که به تازگی در یک کتاب منتشر شده‌اند، از مجموعه‌ای پنج جلدی‌اند و سه مجلد دیگر «معرفت فطری خدا»، «عدل الهی» و «معرفت معاد» نام دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط