شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲
مرتضی نورایی درباره «تاریخ جایگزین» سخن می‌گوید

نشست تخصصی گروه روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری با عنوان «تاریخ جایگزین» Alternate History با حضور مرتضی نورایی، استاد تاریخ دانشگاه اصفهان در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تاریخ جایگزین، شیوه‌ای برای نگاه به گذشته و پرسیدن این سوال است که «چه می‌شد اگر» برخی از وقایع مهم تاریخ به گونه‌ای دیگر رخ می‌داد و چگونه می‌توانست دنیا را تغییر دهد؟ برخی از مشهورترین پرسش‌های «چه می‌شد اگر» عبارتند از «چه می‌شد اگر نازی‌ها در جنگ جهانی دوم پیروز شده بودند؟» و یا «چه می‌شد اگر اهالی جنوب، پیروز جنگ‌های داخلی آمریکا بودند؟»

تاریخ جایگزین یک ژانر ادبی است‌ اما در این‌ نشست به طور ویژه بر جنبه تاریخی آن و سیاست، فرهنگ و جوانب دیگری که آن را تعریف می‌کند، تاکید می‌شود. در حقیقت  زمان زیادی صرف خیال‌پرداری درباره این پرسش می‌شود که اگر تاریخ به گونه‌ای دیگر رخ داده بود، چه می‌شد. تاریخ جایگزین پاسخی است به این سوالات با تکیه بر خلاقیت و آموزش. 

نشست «تاریخ جایگزین» از ساعت 17 تا 19 دوشنبه (27 آبان) در پژوهشکده تاریخ اسلام به نشانی خیابان ولیعصر،‌ خیابان شهید عباس‌پور (توانیر)، خیابان رستگاران،‌ کوچه شهروز شرقی، شماره 9 برگزار می‌شود و حضور در آن برای همگان آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها