شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۵
بررسی مکانیسم نانوراکتورها در یک کتاب

«نانوراکتورها» عنوان کتابی است که سماحه‌السادات سجادی آن را با رویکرد بررسی علم شیمی و نانوفناوری به رشته تحریر در آورده است. این اثر از سوی انتشارات پژوهشگاه صنعت نفت راهی بازار نشر شده‌است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، براساس مباحث این کتاب، یکی از مهمترین مباحث مطرح در علم شیمی کاتالیزور است. به دلیل تنوع و کاربردهای فراوان این ترکیبات در انواع فرایندهای صنعتی، ایجاد سیستم‌های کاتالیزوری جدید و یا بهینه‌سازی کاتالیزورهای معمول اهمیت فراوان دارد، زیرا با استفاده از کاتالیزورهای کارآمدتر می‌توان نیاز به کاتالیزور را کاهش داد و تولید محصولات جانبی را به حداقل رساند.

کتاب حاضر در 13 فصل تالیف شده‌است. در فصل نخست آن که به معرفی نانوراکتورها اختصاص دارد، مولف به بررسی چیستی کاتالیزور و تقسیم‌بندی آن پرداخته و به خوانندگان می‌آموزد که کاتالیزورها نقشی اساسی در صنعت ایفا می‌کنند و بخش عمده صنعت، یعنی فرایندهای شیمیایی و نفتی و همچنین بسیاری از فناوری‌های جدید و دوستدار محیط زیست که از لحاظ انرژی و قیمت مقرون به‌صرفه‌اند، به کاتالیزورها وابسته‌اند.

نانوکپسول‌های خود‌چیدمان به عنوان نانوراکتورها، موضوع فصل دوم این کتاب است. نویسنده در این فصل موضوعاتی مانند کپسول‌هایی با پیوند هیدروژنی و واکنش کاتالیزوری دیلز-‌آلدرو اکسیداسیون نوری را مورد بررسی قرا داده‌ و در آن چگونگی هیدرولیز و کپسول‌های لایه به لایه را برای خوانندگان تشریح کرده است.

سجادی به‌عنوان مولف این کتاب، مبحث کپسول‌های کوالانت را برای فصل سوم کتاب خود انتخاب کرده و در این فصل واکنش‌های کاتالیزوری در حفره سیکلودکسترین را در کنار موضوع مقلد‌های ترانس آمیناز مورد بحث قرار داده‌است. 

در فصل‌های چهارم و پنجم کتاب به کیلیس‌آرن‌ها و واکنش‌گرهای مقعر اشاره شده‌است. نانوراکتورهای بیومولکولی و نانو‌راکتورهای معدنی نیز موضوعات محوری فصل‌های ششم و هفتم کتاب را شامل می‌شوند. 

فصل هشتم این کتاب به بررسی موضوعاتی مانند معرفی ترکیبات مزوحفره، ترکیبات سیلیس مزوحفره و مسیر‌های سنتزی برای مواد مزوحفره منظم پرداخته است. در این فصل خوانندگان با ویژگی‌های مواد مزوحفره منظم آشنا می‌شوند و می‌آموزند که این مواد گروه‌های عاملی هستند که می‌توانند به دیوار حفره متصل و با مولکول‌های زیستی مختلف وارد واکنش شوند.

نویسنده در ادامه تالیف کتاب در قالب فصل‌های نهم و دهم، مکانیسم پلی اکسومتالات‌ها و دیگر نانوراکتورها را برای توضیح و تبیین واکنش‌ در آن‌ها، تشریح کرده است. کاربرد‌های نانوراکتورها و نانوراکتورها در حس‌گرهای زیستی، نیز موضوعاتی هستند که به ترتیب در فصل‌های یازدهم و دوازدهم این اثر علمی بررسی شده‌اند. 

سجادی در فصل سیزدهم کتاب خوانندگان را به مطالعه چگونگی کپسوله کردن رنگ دعوت کرده و در آن برگشت‌پذیری رنگ درون مولکول حامل آلی و گیرنده‌های بیولوژیکی را شرح داده‌است.

کتاب «نانوراکتورها» با شمارگان 330 نسخه در 280 صفحه، به قیمت 11 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه صنعت نفت به چاپ رسیده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها