شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
شناخت حقیقت عاشورا با اندیشه در ابعاد گوناگون حماسه حسینی

جلد دوم کتاب «گریه بر سالار شهیدان چرا؟» به بررسی و تحلیل 40 مطلب به عنوان دلیل و فلسفه گریه بر سالار شهیدان با تدبر در آیات قرآن، با هدف شناخت حقیقت عاشورا و با استناد به روایات و معارف اهل بیت(ع) و اندیشه در ابعاد گوناگون حماسه حسینی پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جلد نخست کتاب «گریه بر سالار شهیدان چرا؟» به قلم مرتضی مهدوی یگانه به بیان و تشریح 40 حدیث از ائمه اطهار(ع) درباره گریه و عزاداری سیدالشهدا(ع) اختصاص داشت و نویسنده در جلد دوم کتاب در 40 بخش تلاش کرده است تا به تبیین فلسفه و دلیل گریه همراه با کاوش وتحلیل و استدلال بر پایه آیات و روایات بپردازد.

مهم‌ترین نکته‌ای که از مطالعه این کتاب می‌توان استنباط کرد این است که «گریه بر سالار شهیدان یک فرهنگ و مکتب است.» مهدوی یگانه با بیان این‌که عاشورا یک «حادثه تاریخی» نیست بلکه یک فرهنگ «تاریخ ساز» است، می‌نویسد:«گریه بر آفریننده عاشورا صرفا یک عمل احساسی نیست، بلکه یک فرهنگ سازنده و یک مکتب آموزنده و انگیزنده است. گریه در نگاه تحلیلی در حقیقت آخرین مرحله از یک روند معرفتی و حاصل شناخت انسان است. دو شناخت است که وقتی با یکدیگر ضمیمه می‌شود، سبب گریه می‌شود. یکی شناخت انسان‌های بزرگ و فضیلت‌ها، کرامت‌ها و فداکاری‌های آنان به خضوع و احترام آدمی را به خضوع و احترام وا می‌دارد و شناخت دوم دل را نرم و رقیق می‌کند و جان را می‌سوزاند.» 

در این کتاب نویسنده تلاش می‌کند تا با آرای متفکرانی مانند آیت‌الله جوادی‌آملی، مرحوم علامه طباطبایی(ره) و استاد شهید مرتضی مطهری با اشاره به عظمت و حقانیت امام حسین(ع) دلایل گریه بر این امام بزرگوار را تحلیل و بررسی کند. 

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:«انسان در حال گریه بر سالار شهیدان، در واقع به دریای بی‌کران حسینی متصل می‌شود. گریه امری اختیاری و تصنعی نیست، بلکه امری حقیقی است. اشک وقتی می‌آید که با دل امام حسین(ع) همچون یک جویبار به اقیانوس واقعا ارتباط پیدا می‌کند.»

«گریه بر سالار شهیدان پاسداری از حماسه حسینی است»، «گریه بر سالار شهیدان سازنده و آموزنده است»،«گریه بر سالار شهیدان تعظیم شعائر الهی است»،« گریه بر سالار شهیدان عامل وحدت و استکبار ستیزی است»،«گریه بر سالار شهیدان اتصال به فیض بی‌کران الهی است» و«گریه بر سالار شهیدان ریشه تکوینی دارد» از  عنوان‌های 40 فصل دلیل و فلسفه گریه است که در اثر فوق بررسی شده‌اند.

جلد دوم کتاب «گریه بر سالار شهیدان چرا؟» به قلم مرتضی مهدوی یگانه با شمارگان دو هزار نسخه، در 536 صفحه به بهای 96 هزار ریال از سوی انتشارات دفتر نشر معارف اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط