شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
سیدالشهدا(ع) مظهر تسلیم در برابر اراده خداوند است

پژوهشگر دانشنامه امام حسین(ع) گفت: با نگاه به سبک زندگی سیدالشهدا(ع) می‌توان ادعا کرد که امام حسین(ع) مظهر تسیلم در مقابل اراده خداوند است. در سراسر نیایش‌های سیدالشهدا(ع) قبل از عاشورا به‌ویژه شب عاشورا، اثری از گلایه و شکوه به درگاه پروردگار دیده نمی‌شود، بلکه این نیایش‌ها به‌گونه‌ای عاشقانه بوده‌اند شده‌اند که گویی ایشان در اوج آرامش و در بهترین شرایط با خدای خود صحبت می‌کرده‌اند./

حجت‌الاسلام  سیدمحمود طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: امام به معنای پیشوا، در همه زمان‌ها پیشرو انسان‌هاست. با این وجود‌که امروزه جهان پیشرفت و مدرنیته را تجربه می‌کند، اما همچنان امامان شیعه به‌ویژه امام حسین(ع) جلودار افراد جامعه‌اند و بهترین الگوی مسلمانان در عصر حاضر به شمار می‌روند. 

پژوهشگر مجموعه 14 جلدی «دانشنامه امام حسین(ع)» با بیان این‌که قیام عاشورا حرکتی عظیم و آکنده از درس زندگی است، گفت: در گذشته، میان حکومت‌ها مرسوم بود که برای برطرف کردن اختلاف‌ها با یکدیگر می‌جنگیدند و بیشتر این مبارزه‌ها و جنگ‌ها با زور و استفاده از نیروهای مسلح انجام می‌شد، اما با مطالعه سیره سیدالشهدا(ع) به یقین می‌توان ادعا کرد که امام(ع) در قیام عاشورا حتی ذره‌ای از زور و ریا و وعده‌های واهی بهره‌ای نبردند و با صداقت کامل درباره وقایع عاشورا با اصحاب صحبت می‌کردند تا همه افراد با آگاهی و آزادی تمام، راه کربلا را پیش بگیرند. 

طباطبائی‌نژاد با بیان این که امروزه سیاستمداران جهان بر استفاده از دموکراسی تاکید دارند، اما اثری از آزادی و صداقت در منش و رفتار حکومت‌های جهانی دیده نمی‌شود و تنها با استفاده از فریب، دروغ و وعده‌های واهی سیاسی، افراد را به حمایت از حرکت‌های سیاسی ترغیب می‌کنند، گفت: اگر در میان مسلمانان سیره حقیقی امامان معصوم(ع) به‌ویژه حرکت قهرمانانه امام حسین(ع) به عنوان الگو پذیرفته شود، می‌توان به جرات گفت که دیگر در حکومت‌ها اثری از دروغ، ریا و فریب  نخواهد ماند.

این پژوهشگر سیره اهل بیت(ع) با بیان این‌که قیام امام حسین(ع) حرکت به سوی «مرگ» و «زندگی» بود و هیچ‌گونه اجبار و فریبی در کار نبود و اصحاب با صداقت کامل حقیقت شهادت را پذیرفته بودند، گفت: زمانی که خبر شهادت مسلم بن عقیل درمیان راه کوفه به امام حسین(ع) می‌رسد، امام(ع)  که می‌دانستند کاروانیان می‌پندارند که به سمت کوفه‌ای حرکت می‌کنند که پذیرای فرزند امیرالمومنین (ع) است، کاروانیان را در جریان وقایع رخ‌داده قرار دادند و با بیان این‌که شما تعهدی در قبال ما ندارید، همه را در ترک کاروانِ راهی کربلا آزاد گذاشتند اما امروزه خبری از این صداقت و شفافیت در حکومت‌های جهانی دیده نمی‌شود.

مسوول گروه سیره‌نگاری و پژوهش موسسه فرهنگی دارالحدیث گفت: یکی دیگر از درس‌هایی که می‌توان از سیره اخلاقی سیدالشهدا(ع) گرفت، رفتاری بود که امام (ع) با «حر» و سپاه او داشتند. با توجه به امکانات محدودی که برای حمل آب در آن زمان وجود داشت، امام (ع) به اصحاب خود دستور دادند تا سپاهیان حر و همچنین اسب‌های آنان را سیراب کنند. به یقین این برخورد انسانی با سپاهیان حر دلیل حقیقی ایمان آوردن حر به فرزند امیرالمومنین علی(ع) است، زیرا سپاه کفر با دیدن این اقدام امام(ع) تصدیق کردند که امام (ع) حتی از کسانی هم که همراه ایشان نباشند، کمک را دریغ نخواهند کرد.

مسوول پژوهش دانشنامه امام حسین(ع) گفت: یکی دیگر از درس‌هایی که با استناد به سبک زندگی امام حسین(ع) می‌توان گرفت، تسلیم و رضایت در برابر خواست خداست. امروزه در مواجهه با مشکلات متاسفانه بسیاری از افراد مفهوم توکل به خداوند و تسلیم مقابل رضایت حق تعالی را درک نمی‌کنند و به‌راحتی لب به اعتراض و گله و شکایت می‌گشایند، در حالی که اعتماد و توکل به خداوند بلندمرتبه در شرایط سخت از مهم‌ترین درس‌هایی است که می‌توان از سبک زندگی امام حسین(ع) گرفت.

وی افزود: تسلیم به رضایت خداوند در عمل حضرت زینب (س) نیز نمودی آشکار دارد، به گونه‌ای که پس از تحمل همه سختی‌ها با شجاعت تمام ندا سر می‌دهند :«والله ما رایت الا جمیلا». با نگاه به سبک زندگی ائمه(ع) به‌ویژه اصحاب سیدالشهدا(ع) می‌توان بر بسیاری از سختی‌های زندگی غلبه کرد. 

مسوول پژوهش «دانشنامه امام حسین(ع)» در پاسخ به این سوال که «چه کتابی را برای دلدادگان حسینی معرفی می‌کنید تا بهتر و بیشتر با شخصیت و سبک زندگی امام حسین(ع) آشنا شوند؟» اظهار کرد: مجموعه 14 جلدی دانشنامه امام حسین(ع) به همت آیت‌الله محمدی ری‌شهری با متن عربی و ترجمه فارسی، منبع خوبی برای شناخت سیدالشهدا(ع) محسوب می‌شود. در این کتاب، کاوش در ابعاد زندگی و سبک زندگی سومین پیشوای شیعیان با استناد به منابع معتبر انجام شده‌است، اين كتاب از متقن‏‌ترين منابعى است كه از آغاز تا انجام زندگى شخصى، اجتماعى و سياسى سید الشهدا(ع) را مورد توجه قرار داده و با ملاحظه دقيق آيات قرآنى و هزاران گزارش روایى و تاريخى، و نقد، پالايش و تنظيم كارآمد آن‌ها توانسته است در معرفى يكى از مهم‏ترين چهره‌‏هاى آسمانى و تاريخ‏ساز، خلایى بزرگ را برطرف كند. برای سهولت مطالعه مخاطبان، نرم‌افزار این اثر هم منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط