دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲
امپراتوری قطب جنوب کتاب سال اسکاتلند شد

کتاب «امپراتوری قطب جنوب» به عنوان کتاب سال اسکاتلند انتخاب شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از بی.بی.سی، یک نویسنده ادینبوگی که 14 ماه در ایستگاه مطالعاتی قطب سر کرد، با نوشتن کتابی در این باره موفق به کسب مهم‌ترین جایزه ادبی اسکاتلند در سال 2013 شد.

گوین فرانسیس جایزه 30 هزار پوندی بنیاد سرمایه گذاری اسکاتلند را برای نوشتن کتاب «امپراتوری قطب جنوب» دریافت کرد.

برنده این جایزه در جشنواره کتاب «لنکوس لاو» معرفی شد و سه فینالیست دیگر این رقابت هر یک جایزه‌ای پنج هزار پوندی دریافت کردند.

فرانسیس این کتاب را زمانی نوشت که به عنوان پزشک اردوگاه در مرکز تحقیقات هالی در ساحل «کرد» قطب ساکن بود. گفته می شود این منطقه چنان پرت و دور افتاده است که بیرون آوردن فردی از این ایستگاه در زمستان را سخت‌تر از تخلیه ضایعات ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌کند.

فرانسیس با دریافت این جایزه آن را افتخاری غیرقابل تصور برای هر نویسنده‌ای دانست و گفت: هر فردی تلاش می کند تا چنین دستاوردی داشته باشد.

وی افزود: اسکاتلند همواره برای کسب اطلاعات بیشتر از نقاط صعب العبور تلاش زیادی دارد و من از این که بخشی از این سنت بوده‌ام، افتخار می‌کنم.

کتاب «امپراتوری قطب جنوب» توصیف ماجرای یک مرد و روبه رویی او با تنهاترین قاره جهان است و تنها پنگوئن‌های امپراتور باوجود هوای سرد زمستانی با او همراه بودند.

این جایزه به نویسندگانی که شهروند یا ساکن اسکاتلند باشند تعلق می‌گیرد. در فهرست نهایی این رقابت سه نویسنده دیگر با کتاب برنده در رقابت بودند که از سه بخش داستان، شعر و اولین کتاب یک نویسنده به بخش نهایی راه یافته و شامل اوان موریسون، ریچارد پرایز و کری هودسون می‌شدند.

به گفته کرستی لوگان، رییس گروه داوران این رقابت، کیفیت و کمیت نوشته‌های منتشر شده در اسکاتلند واقعا اهمیت دارند و گوین فرانسیس از برندگان با ارزش این جایزه است و کتابش کتابی زنده و جذاب است که خوانندگانی از هر نقطه، از شمال اسکاتلند تا جنوب و قطب جنوب از خواندن آن لذت خواهند برد.

برندگان جایزه دوم این رقابت عبارت بودند:
اوان موریسون برای «چشمهایت را ببند» در بخش داستانی
ریچارد پرایز برای «جهان کوچک» در بخش شعر
کری هودسون برای «کوین هوگان پیش از این که مامانم را بدزدد برایم یک بستنی خرید» در بخش کتاب نخست یک نویسنده
همچنین جنیس گالووی برای کتاب خاطراتش با عنوان «همه چیز ساختگی است» به عنوان برنده سال 2012 این رقابت انتخاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها