پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
آذری از پایان ترجمه «نظریه‌های ارتباطات» خبر داد

جلد نخست کتاب «نظریه‌های ارتباطات» اثری از پروفسور «یی ام. گریفین» با ترجمه غلامرضا آذری به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (اردیبهشت 93) می‌رسد. آذری گفت: ترجمه کتاب به پایان رسیده و اکنون در مراحل پایانی ویرایش قرار دارد./

آذری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: در این کتاب نظریه‌های مختلف ارتباطی به چهار ارتباط میان فردی، گروهی، جمعی و فرهنگی تقسیم و تشریح می‌شوند.

وی با بیان این‌که نبود کتاب جامع و کامل درباره نظریه‌های ارتباطات و رد و بدل شدن نسخه‌هایی ناقص در این حوزه آسیب جدی برای دانشجویان است، افزود: این کتاب به نیاز دانشجویان ارتباطات و مطالعات کاربردی نظريه‌هاي ارتباطات پاسخ خواهد داد.

آذری ادامه داد: در اين كتاب، نظريه‌هاي ارتباطات صاحبنظران و نظریه‌پردازان مختلف با 159 فيلم سينمايي ترکیب و صحنه‌ها و پلان‌هاي فیلم‌ها به صورت تشریحی معرفی شده‌اند.

استاد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي با بیان این‌که مباحث این مجموعه دو جلدی در کل 40 فصل را شامل می‌شود، گفت: جلد نخست كتاب دربردارنده 11 نظريه است که بیشتر حوزه‌های میان فردی و اثرات مربوط به آن را بررسی می‌کند و در نخستین نظریه‌‌ها حوزه‌های ارتباطات و روانشناسی را در برمی‌گیرد.

آذری با اشاره به ویژگی‌های مختلف این اثر، عنوان کرد: برای این‌که خوانندگان با پیشینه و کارکردهای نظریه‌ها بیشتر آشنا شوند، در هر فصل پس از طرح نظریه، دیدگاه‌ها و اندیشه‌های صاحب نظریه به همراه طرح نقاط قوت و ضعف آن بیان شده‌است.

به گفته آذری، در پایان هر فصل نیز منابع و مراجعی از سوی نویسنده به‌ عنوان کتاب مرجع برای مطالعه‌ بیشتر مخاطبان معرفی شده‌است، معرفی سایت‌ها و کتاب‌های ارزشمندی که درباره هر نظریه کاربرد دارد نیز در این بخش قرار دارد.

وی یادآور شد: برای ترجمه این کتاب از ویراست‌های 2002، 2005 و 2007 در زمینه کمبودها‌ی متن اصلی بهره گرفتم و نقص‌ها را جبران کرده‌ام و هفت فصل را نیز به ضمیمه‌ها اختصاص داد‌ه‌ام.

آذری با بیان این‌که این اثر به دلیل دارا بودن مثال‌های شرقی و غیر‌آمریکایی، بیشتر در خارج از ایالات متحده تدریس می‌شود، گفت: جالب این جاست که این کتاب از طریق فیلم‌های سینمایی آموزش نظریه‌ها را دنبال می‌کند، هر نظریه با دو یا سه فیلم سینمایی همراه است و همه صحنه‌ها می‌توانند در فهم مفاهیم انتزاعی هر نظریه موثر باشند، همچنین در هر ویرایش نمونه فیلم‌ها روزآمد می‌شوند و از 159 فیلم استفاده شده برای تبیین نظریه‌ها، فیلم‌های کلاسیک و مدرنی وجود دارد که دهه‌های 30، 40 و بالاتر را شامل می‌شوند.

وی این اثر را برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای ارتباطات کاربردی دانست و گفت: به دلیل حساسیت مطالب و نظریه‌های ارایه شده در این اثر، کتاب اکنون در مرحله ویرایش نهایی است و می‌کوشیم  در نمایشگاه کتاب سال آینده آماده نشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها