شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰
«رسم دلبری» را از زوایای دید راوی گمنام ورق بزنید

«رسم دلبری» عنوان کتابی است که به تازگی از سوی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی راهی بازار نشر شده است. محمدمهدی زیدآبادی‌نژاد، یکی از مولفان این اثر گفت: کتاب مذکور مجموعه خاطرات یکی از رزمندگان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را در قالب رمان ارایه می‌کند./

محمدمهدی زیدآبادی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: سعید توفیق نام مستعار یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است که کتاب «رسم دلبری» به بیان خاطرات وی در دوران قبل و بَعد از پیروزی انقلاب اسلامی و خاطرات مربوط به دوران هشت ساله دفاع از مرزهای میهن اسلامی در برابر عراقی‌ها می‌پردازد.

وی با اشاره به هدف تالیف کتاب «رسم دلبری» گفت: از آن‌جا که از  پانزده‌سالگی جزو فعالان انقلابی بودم و از نزدیک رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان و انقلابیون را مشاهده می‌کردم، همواره آرزو داشتم کتابی با موضوع جنگ به نگارش درآورم.

نویسنده کتاب «رسم دلبری» با بیان این‌که این کتاب به بیان گوشه‌ای از فعالیت‌های ضدانقلابی دشمنان داخلی و خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد، عنوان کرد: این اثر در سه قسمت اصلی تدوین شده است؛ بخش نخست، به تشریح زندگی فردی، مذهبی و اجتماعی سعید توفیق می‌پردازد. همچنین در این قسمت، مبارزات قبل از انقلاب اسلامی این رزمنده به تصویر کشیده شده است.

زیدآبادی‌نژاد ادامه داد: بخش دوم این اثر، مجموعه مبارزات سعید توفیق با رژیم ستمکار شاه و اسراییل را دربردارد. وی در این درگیری‌ها زندانی می‌شود تا این‌که در سال 1357 از زندان آزاد می‌شود و به مبارزات خود به‌عنوان رزمنده در کردستان و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ادامه می‌دهد. مخاطبان در این قسمت از کتاب، با مجموعه فعالیت‌های سعید توفیق در جبهه آشنا می‌شوند.

وی با بیان این‌که سعید توفیق حدود 10 سال در عراق اسیر می‌شود، گفت: توفیق جزو اسیران ناشناخته هشت سال دفاع مقدس به شمار می‌آید. او به واسطه مبارزات، فداکاری‌ها و اخلاق خوبی که در دوران اسارت از خود نشان می‌دهد، به عنوان نماد یک بسیجی واقعی شناخته شده بود. قسمت سوم کتاب «رسم دلبری» خاطرات اسارت این رزمنده را بیان می‌کند.

نویسنده کتاب «رسم دلبری» افزود: سعید توفیق در نهایت توسط زندان‌بان عراقی آزاد می‌شود و وقتی به ایران بازمی‌گردد، با مادر بیمار خود مواجه می‌شود که با بی‌توجهی در بستر بیماری قرار گرفته است. او از این موضع سخت دلگیر می‌شود. توفیق بَعد از آزادی به جست‌وجوی همسرش می‌پردازد که در نهایت متوجه می‌شود، همسرش در دوران شاه توسط ساواک دستگیر و صورتش با اسید سوزانده شده است. او همسرش را در کرمان پیدا می‌کند و دوباره به زندگی مشترک خود با او ادامه می‌دهد.

زیدآبادی‌نژاد عنوان کرد: چون این کتاب با زبان ساده نگارش یافته است، خواندن آن را برای همه قشرهای جامعه پیشنهاد می‌کنم. افرادی که علاقه‌مند به دانستن وقایع جنگ هستند، از دیگر مخاطبان این اثر به شمار می‌آیند.

چاپ نخست کتاب «رسم دلبری» اثر مشترک محمدمهدی زیدآبادی‌نژاد و علی افاضاتی با شمارگان دو هزار نسخه، 524 صفحه و به قیمت 140 هزار ریال در قطع وزیری از سوی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

محمدمهدی زیدآبادی‌نژاد اکنون نگارش کتاب‌های «به سوی آسمان» و «خاطرات پدر و پسر» را به پایان رسانده است. این آثار به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط