شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
نودمین شماره ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

نودمین شماره از ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت با محور فلسفه دین منتشر شد. این ماهنامه به ارایه مقالات متعدد تالیفی و گفت‌وگو با صاحب‌نظران این حوزه اختصاص دارد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این شماره ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت بخش دوم موضوع فلسفه دین است.

هژیر مهری، دبیر این مجله، در یادداشتی ضمن تفکیک مطالعه فلسفه دین از تاریخ ادیان و الهیات، عنوان کرده است: «بهترین فهم درباره‌ چیستی فلسفه دین زمانی حاصل می‌شود که بدانیم فلسفه دین چه چیزی نیست.»  

وی همچنین به توضیح و تشریح درباره فلسفه دین پرداخته‌ و با اشاره به درون‌دینی نبودن رشته فلسفه دین، فلسفه هنر و فلسفه علم را شاهد گرفته و توصیفش را از فلسفه دین چنین بیان‌ کرده ‌است: «بهترین وصفی که می توانیم برای فلسفه دین ذکر کنیم، بررسی انتقادی باورها و مفاهیم پایه دینی است.»

 نخستین مقاله این شماره «فلسفه دین در یک نگاه» نام دارد. این مقاله در واقع، گفت‌وگویی‌ است با «محمد لگنهاوسن» که در آن برخی تعاریف پایه‌ای از دین، فلسفه دین و ... به بحث گذاشته ‌شده ‌است. 

همچنین مقاله دوم این شماره به گفت‌وگویی با دکتر محمد محمدرضایی با عنوان «فلسفه دین یا فلسفه‌های دین»  اختصاص دارد که در آن  تعریفی از فلسفه دین و تمایز آن با دیگر رشته‌ها همچون علم کلام و علم اخلاق مطرح شده ‌است.
 
«برهان هستی‌شناختی-جهان‌شناختی در اثبات وجود خدا» عنوان مقاله دیگری است که در این شماره درج شده است. در این مقاله، تلاش بر آن است که تطبیقی در آرای ابونصر فارابی و ویلیام کریگ در باب براهین اثبات وجود خدا کشف و بررسی شود.
 
همچنین در مقاله دیگر با عنوان «مسئله شر در منظومه فکری آگوستین»به مساله شر پرداخته شده که از قدیمی‌ترین تناقضاتی به شمار می‌آید که ذهن متفکران و فیلسوفان را هنگام بررسی دیدگاه‌های دینی به‌خود مشغول کرده ‌است.

«نقدی بر فحوای فلسفه دینی کانت» نیز عنوان مقاله دیگر این شماره است که در آن بر پایه دیدگاه هگل مواضع دین‌شناختی کانت نقد می‌شود. 

در ادامه مجله اطلاعات حکمت و معرفت و در بخش «کتاب» نیز مقاله‌ای با عنوان سه حکیم مسلمان درج شده است.

ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت، مجله‌ای است با موضوع بررسی مباحث روز در حوزه فلسفه و دین که هر ما به مدیرمسوولی دکتر انشاالله رحمتی، نویسنده و کارشناس این حوزه، و توسط موسسه اطلاعات منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط