دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
«فرهنگ نمایش‌های جنگ/ دفاع مقدس» رونمایی شد

نخستین جلد از «فرهنگ نمایش‌های جنگ/ دفاع مقدس» نوشته تقی اکبرزاده در آیین پایانی چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت رونمایی شد. نویسنده در این مجلد علاوه بر معرفی آثار نمایشی (نمایشنامه و نمایش)، نقد این آثار را هم آورده است./

تقی اکبرزاده، نویسنده کتاب «فرهنگ نمایش‌های جنگ/ دفاع مقدس، آثار و نقد آثار» در گفت‌و گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از رونمایی این کتاب در آیین پایانی چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت خبر داد.

وی ادامه داد: این کتاب، ششم مهر‌ماه 1392 در حضور سردار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین، محسن مومنی شریف، مدیر حوزه هنری،‌ جواد جباری مدیرعامل بنیاد روایت، حفیظ‌الله رفیعی مدیرعامل انجمن تئاتر دفاع مقدس، حسین مسافر آستانه، دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، اسلامی، قادر آشنا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی ایران، در تالار وحدت رونمایی شد.

این پژوهشگر درباره ویژگی‌های «فرهنگ نمایش‌های جنگ/ دفاع مقدس، آثار و نقد آثار» گفت: این کتاب، در سه فصل نوشته شده‌ است که در فصل نخست به سال‌شمار اجرای نمایش‌های حوزه دفاع مقدس در فاصله سال‌های 1359 تا 1391 و به تفکیک اجرای عمومی، جشنواره‌ای و تلویزیونی و نیز به ترتیب سال اجرای آن پرداخته‌ام.

وی درباره دومین فصل این فرهنگ توضیح داد: این فصل به «مدخل‌نامه فرهنگ» اختصاص یافته که در آن نام نمایشنامه‌نویسان دارای نمایشنامه، شامل نمایش‌های اجراشده یا چاپ‌شده در قالب‌های مختلف تئاتری ذکر شده است.

اکبرزاده «متن فرهنگ» را سومین بخش «فرهنگ نمایش‌های جنگ/ دفاع مقدس، آثار و نقد آثار» معرفی کرد و در این باره افزود: در این بخش، نام نمایشنامه‌نویس در سرشناسه آمده است و سپس به نام نمایش‌های اجرای عمومی، نمایش‌های اجرای جشنواره‌ای، نمایشنامه‌خوانی‌ها و دیگر مواردی از این دست اشاره داشته‌ام. در پایان هم به نقد و نظر‌ها درباره نمایش‌ها و نمایشنامه‌های ذکر شده پرداختم.

وی درباره مخاطبان «فرهنگ نمایش‌های جنگ؛ دفاع مقدس» گفت: هنرمندان، محققان، مدرسان، منتقدان، دراماتوژ‌ها، مدیران و برنامه‌ریزان نمایشی برخی مخاطبان این فرهنگ‌اند.

این پژوهشگر ادامه داد: جلد دیگر این فرهنگنامه هم با عنوان «فرهنگ نمایش‌های تئاتر جنگ/ دفاع مقدس؛ عوامل نمایش، خلاصه داستان و تصویر» نیز در آینده منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها