دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
مدال کارل – پرویسکر به کتاب پژوه برجسته آلمانی رسید

برنهارد فابیان متخصص اصطلاحات و قواعد زبان انگلیسی و کتاب پژوه برجسته آلمانی، برنده مدال کارل – پرویسکر سال 2013 شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، انجمن کتابخانه ها و اطلاعات آلمان با اهدای این مدال از یک عمر فعالیت این شخصیت در عرصه پژوهش کتاب های تاریخی تجلیل می کند.

بنابر اعلام این نهاد مسئول، فابیان در سال 1983 با انتشار اثری با عنوان «کتاب، کتابخانه و تحقیقات علوم انسانی» انگیزه ای را برای تاسیس «مجموعه گروه کاری آثار چاپی آلمانی» ایجاد کرد.این اقدام، سهمی بسیار برجسته در حفاظت از حافظه فرهنگی ملی داشته است. از سال 1989 شش کتابخانه عضو انجمن کتابخانه ها و اطلاعات آلمان به گردآوری نوشته های چاپی آلمانی زبان مربوط به سال 1450 تا زمان حاضر پرداخته‌اند و آن ها را قابل بهره برداری کرده اند.

مجموعه 47 جلدی «کتاب راهنمای مجموعه های تاریخی» که از سوی فابیان گردآوری و منتشر شده، نخستین سند مبسوط آثار تاریخی آلمانی‌زبان است که در حوزه آلمانی زبان به چاپ رسیده و اکنون در کتابخانه های اروپا موجود است. این اثر بنیادین برای تحقیقات فرهنگی تاریخی و کارهای کتابخانه ای بسیار سودمند است.

به عقیده داوران این جایزه، فابیان از طریق آثار منتشرشده خود که متاثر از نگاهی مستقل بر بحث های تخصصی بین المللی است، انگیزه مهمی برای حیات کتابخانه در آلمان ایجاد کرده است. او تا سال 1996 یعنی زمان بازنشستگی اش به عنوان استاد اصطلاحات و قواعد زبان انگلیسی در دانشگاه مونستر تدریس می کرد.

این مدال، 31 اکتبر (9 آبان) در مراسم پایانی برنامه های هفته «رویارویی کتابخانه» که در سراسر کشور آلمان برگزار می شود، در کتابخانه ایالتی و دانشگاهی مونستر به برنهارد فابیان اهدا می شود. مدال کارل – پرویسکر از سال 1996 به شخصیت ها و نهادهایی اهدا می شود که از وظیفه فرهنگی و آموزشی کتابخانه ها پشتیبانی می کنند.از برندگان پیشین این جایزه می توان به هورست کوهلر رییس جمهوری آلمان، رانگا یوگشوار روزنامه‌نگار علمی و دو نویسنده نام آشنای آلمان اریش لوئست و پتر هرتلینگ اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها