یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۹
انتخاب هانس یوآخیم شدلیش به عنوان برنده جایزه ادبی برلین 2014

هانس یوآخیم شدلیش نویسنده صاحب نام آلمانی به عنوان برنده سال 2014 جایزه ادبی برلین بنیاد «زِهندلونگ پروس» به ارزش 30 هزار یورو معرفی شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این نویسنده با کسب این جایزه نقدی، کرسی استادی میهمان «هاینر – مولر» دانشگاه آزاد برلین  را نیز در رشته فن شعر آلمانی زبان  کسب می‌کند.

پتر – آندره آلت، ینس بیسکی، الریخ یانتسکی، الریخ کوئون و کریستین شولتس اعضای هیات داوران این جایزه در توضیح انتخاب وی اعلام کردند: هانس یوآخیم شدلیش به عنوان استاد هنری مطرح است که مطالب را به شکلی غیرمستقیم بیان می کند. اختصار، مشخصه نوشتار اوست. این مساله ناشی از اعتقادات اخلاقی این نویسنده، اراده او در راستای حقیقت و یک زبان بسیار مناسب است.شدلیش در جملات موجز وقایع خیالی و واقعی را چنان گویا و با شور و هیجان ترسیم می کند که این گونه تجسم در ادبیات معاصر آلمانی زبان بی رقیب و بی نظیر است.کتاب های او فرم های جدید سخن گفتن را ارایه می کنند، گاهی تلخ و کنایه آمیز و گاهی هوشمندانه و دلگرم کننده.آثاری که وی درطول زندگی حرفه ای خود به رشته تحریر درآورده، آثاری درخشان، غنی و غیر قابل جایگزینی هستند.

هانس یوآخیم شدلیش نویسنده مطرح و صاحب نام آلمانی متولد 1935 در «رایشن باخ» ، تحصیل‌کرده در رشته های زبان شناسی و زبان و ادبیات آلمانی در برلین و لایپزیک است که در سال 1966 با کار بر موضوع «واج شناسی گویش فوگت لندیش» به درجه دکترا رسید. او از 1959 تا 1976 در آکادمی علوم برلین شرقی فعالیت داشت و بعد از آن، به عنوان مترجم آزاد مشغول کار شد. وی در آلمان شرقی اثری منتشر نکرد و به‌عنوان امضا کننده قطعنامه «بیرمن» با انتقاد روبه رو شد. سرانجام در دسامبر 1977 او توانست به آلمان غربی سفر کند و از سال 1979 تا کنون در برلین زندگی می کند.وی همچنین عضو آکادمی زبان وادبیات آلمان نیز هست. از آثار مشهور وی می توان رمان «سفر کوکوشکین» را نام برد که جایزه بین‌المللی کتاب کورنی را برای وی به ارمغان آورد.

مراسم اهدای این جایزه 26 فوریه 2014 (7 اسفند 92) در شهرداری این شهر برگزار می شود و طی آن لوتار مولر ادیب و روزنامه نگار به سخنرانی می پردازد. با اهدای این جایزه از نویسندگانی تجلیل می شود که با آثار ادبی خود در زمینه های ادبیات داستانی، نمایشی و شعر سهم عمده ای را در رشد ادبیات معاصر آلمانی زبان ایفا کرده اند. از سال 2005 برندگان این جایزه با کسب جایزه نقدی و عنوان پروفسور میهمان «هاینر – مولر» برای فن شعر آلمانی زبان در انستیتو ادبیات عمومی و ادبیات مقایسه ای «پتر – سوندی» دانشگاه برلین از این امکان برخوردار می شوند که در ترم تابستان در انجمنی ادبی با تحصیل‌کردگان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برلین و براندنبورگ به فعالیت بپردازند.

از برندگان پیشین این جایزه، می توان به هرتا مولر، دورس گرونباین، ایلیا ترویانو، الریخ پلتسر، دئا لور، زیبیل لیچاروف، تومای لر، راینلند گوتس و لوکاس برفوس اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها