چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
ضرورت افزایش ویترین‌های کتاب برای ارتقای سرانه مطالعه

مسعود پیرمرادیان، مدیرعامل دفتر نشر معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در آیین رونمایی از کتاب «یازده» گفت: اختصاص یارانه برای خرید کتاب و حمایت از ناشران خوب است اما برای ارتقای سرانه مطالعه باید تعداد ویترین‌های کتاب را در سطح کشور با هدف جذب مخاطبان افزایش دهیم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «یازده» به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس امروز (سوم مهرماه) در تالار کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه تهران برگزار شد. 

مسعود پیرمرادیان، مدیرعامل دفتر نشر معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در این مراسم اظهار کرد: دیروز (دوران هشت سال دفاع مقدس) وظیفه ملت ایران حفاظت از کیان انقلاب اسلامی بود. امروز نیز ملت ایران در راستای همان وظیفه قبلی، تکلیف خود را در جبهه‌های نرم و علم و دانش به طور شایسته انجام می‌دهد.

وی با اشاره به سخن علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مبنی بر این‌که «اگر انسان در مقطع حال تکلیفش را درست انجام دهد در مقطع بعدی دچار تردید نمی‌شود.» ادامه داد: آن‌هایی که در دوران جنگ تحمیلی به نحو احسن تکلیف خود را اَدا کردند، امروز دیگر چه کنم چه کنم نمی‌گویند؛ چرا که به وظیفه خود آگاهند.

مدیرعامل دفتر نشر معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: کشوری که انقلاب اسلامی‌اش بر پایه تفکر و اندیشه شکل گرفته است چرا نباید به تناسب مکان‌هایی که نیازهای مادی انسان‌ها را تامین می‌کنند مانند غذاخوری‌ها و رستوران‌ها، تفکرخانه داشته باشد؟

پیرمرادیان اظهار کرد: بقا و تعالی نظام مقدس اسلامی مستلزم رشد و ارتقای مردم آن از نظر فکر و اندیشه است. بنابراین، چرا در بهترین نقاط شهر و در مکان‌هایی مرفه شاهد برپایی نمایشگاه‌های بزرگ پوشاک و اتومبیل هستیم اما دریغ از برپایی نمایشگاه کتابی که در شان و منزلت نظام مقدس اسلامی باشد.

وی ادامه داد: ضرورت دارد در نقاط خوب شهر و کنار همان رستوران‌ها و نمایشگاه‌های پوشاک و اتومبیل به برپایی کتابفروشی‌ها و نمایشگاه‌های کتاب اقدام شود؛ چرا که معتقدم تحقق این امر تنها راهکار ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

احمد چِلدانی، مولف کتاب «یازده» از حاضران این مراسم، ضمن روایت خاطراتی از دوران هشت سال دفاع مقدس و دوران اسارت خویش گفت: از همان سال 1369 که دوران اسارتم به پایان رسید و به میهن بازگشتم، نگارش این کتاب را آغاز کردم؛ چرا که از کودکی دست به قلم بودم و علاقه فراوانی به نوشتن داشتم به‌گونه‌ای که حتی در جبهه خاطرات روزانه خود را مکتوب می‌کردم.

وی افزود: مدتی از نوشتن خاطراتم می‌گذشت که برخی دوستانم خواستار به چاپ رساندن آن‌ها شدند اما من از این کار امتناع می‌کردم تا این‌که بر اثر اصرار فراوان اطرافیان به چاپ دست‌نوشته‌هایم رضایت دادم.

این رزمنده جنگ تحمیلی با اشاره به علت انتخاب عنوان «یازده» برای کتاب خویش گفت: عنوان یازده را به این دلیل انتخاب کردم که در تکریت11 اسیر بودم. همچنین یازدهم محرم، روز اسارت اهل بیت(ع) است. از دیگر دلایل انتخاب این عنوان می‌توان به متولد شدن فرزند پسرم در یازدهم بهمن ماه اشاره کرد.

چِلدانی ادامه داد: پس از اتمام نگارش کتابم، آن را به یک نویسنده خیلی معروف دادم و از او خواستم اسمی برای این اثر انتخاب کند. او نیز پس از مطالعه کتاب عنوان «یازده» را برای آن انتخاب کرده بود. در نهایت هم، کتاب با همین عنوان چاپ و منتشر شد.

با وجود این‌که مراسم مذکور حال و هوای معنوی داشت و شاید انتقاد از آن، آن هم در هفته گرامیداشت دفاع مقدس و شهدای هشت سال جنگ تحمیلی چندان خوشایند به نظر نرسد، اما بیان مطالبی از حاشیه‌های این مراسم گزیرناپذیر است؛ چرا که انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و باید همواره زمینه‌های ارج‌گذاری به جامعه فرهنگی و فرهنگ جامعه فراهم باشد. بنابراین، شرح این حاشیه‌ها با هدف کوشش روزافزون مسوولان و متولیان برپایی چنین برنامه‌هایی برای رفع نقایص احتمالی و احترام بیشتر به جامعه فرهنگی بیان می‌شود. 

*در پیامک ارسالی به خبرنگاران، برگزاری آیین رونمایی از کتاب «یازده» روز چهارشنبه سوم مهرماه، ساعت 9 با حضور مقامات لشکری و کشوری اعلام شده بود. تاخیر چند دقیقه‌ای در برگزاری مراسم‌ها طبیعی است، اما این مراسم با تاخیر یک‌ساعته آغاز شد! 

*در طول برگزاری برنامه هیچ مقام و شخصیت‌ لشکری و کشوری حضور نیافت و تنها چند خبرنگار، متولیان برپایی مراسم و چند رزمنده هم‌بند با دکتر چِلدانی در مراسم حضور داشتند.

*وقتی مجری برنامه با تاخیر یک‌ساعته پشت تریبون مراسم قرار گرفت به جای عذرخواهی، این گونه تاخیرها را طبیعی دانست و با خواندن غزلیات و شعرهای متنوع و طولانی سعی در وقت‌کُشی داشت. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط