مطالعات فرهنگی و اجتماعی
به طور کلی، عوامل مؤثر فرهنگی، شامل عوامل جامعهشناختی، فرهنگی، بینشی و اعتقادی است که میتواند در ارائه راهکار فرهنگی درس، در جهت فرهنگسازی پایدار و موثر در جامعه مفید باشد. از این رو، مطالعات اساسی در حوزه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی مهم و موثر در زمینه اصلاح الگوی مصرف بررسی میشود.
به طور کلی، این مطالعات در زمینههای آموزش، زنان، رسانه، فرهنگ و هنر تقسیمبندی میشود. تعداد 30 مطالعه در این فصل بررسی شده است که 7 مطالعه مربوط به بخش آموزش، 4 مطالعه مربوط به زنان، 11 مطالعه مربوط به رسانه و 8 مطالعه نیز مربوط به فرهنگ و هنر است.
براساس بررسی مطالعات موجود در زمینه اصلاح الگوی مصرف در عرصه فرهنگی و اجتماعی، تمامی مطالعات را در 4 حوزه، شامل آموزش، زنان، رسانه و فرهنگ و هنر، میتوان طبقهبندی کرد. عناوین مطالعات عرصه آموزش عبارت است از:
1. بررسی وضع آموزش رشد جمعیت و مصرف پایدار در نظام آموزش رسمی کشور؛
2. بررسی و تبیین نقش و عملکرد نظام آموزش و پرورش در اصلاح الگوی مصرف، با تاکید بر تجربه دیگر کشورها؛
3. خرده فرهنگ یا مصرف فرهنگی؛ پژوهشی در میان دختران دانشآموز شهر تهران؛
4. درباره اصلاح الگوی مصرف؛ اصلاح الگوی مصرف در آموزش و پرورش؛
5. اصلاح الگوی مصرف در پرتو فرهنگ سادهزیستی؛
6. جهانیشدن مصرفگرایی و نقش آموزش و پرورش در اصلاح الگوی مصرف؛
صفحه 247/ مأخذشناسی اصلاح الگوی مصرف در ایران/ محقق: سیما تمنایی فر/ انتشارات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی/ چاپ یکم/ سال 1392/ 348 صفحه/ 5000 تومان
سهشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
نظر شما