یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
«مبادی سواد بصری» به سی‌وچهارمین چاپ خود رسید

سی‌وچهارمین نوبت انتشار کتاب «مبادی سواد بصری» نوشته «دونيس ا. دانديس» با ترجمه مسعود سپهر منتشر شد. چاپ پیشین این کتاب 20 روز به بازار کتاب آمد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مبادی سواد بصری» نوشته دونيس ا. دانديس با ترجمه مسعود سپهر سی‌وچهارمین انتشار خود را نیز پشت‌سر گذاشت. این در حالی است که سی‌سومین چاپ این کتاب در 20 روز پیش با شمارگان هزار نسخه و سی‌ودومین نوبت آن نیز در بهار امسال (1392) با همین تعداد شمارگان منتشر شده بود. 

نویسنده این کتاب در 9 فصل آموزش‌هایی اساسی را با اشاره به هنرهای تصویری ارایه داده و همچنین با درک و آموزش مواد خام و اجزای یک جریان بصری شامل: نقطه، خط، شکل، جهت، رنگمایه، بافت، نسبت و مقیاس و در نهایت کنتراست (تضاد)، خواننده می‌تواند به آگاهی بصری دست یابد که رسیدن به آن در زمان حاضر امری ساده نیست و نیاز به تمرین و شناختی عمیق از هنر و تاریخ آن و نیز فنون آن دارد. 

فصل‌های 9گانه کتاب به ترتیب عبارتند از «خصوصیت و محتوای سواد بصری»، «ترکیب بندی: راهنمایی‌های دستوری برای سواد بصری»، «عناصر اولیه در ارتباط بصری»، «تشریح پیام بصری»، «جنبش و تحرک در کنتراست»، «فنون بصری: برنامه‌هایی برای ارتباط بصری»، «برآمدن سبک بصری»، «هنرهای بصری: کار ویژه پیام» و «سواد بصری: برای که و چگونه؟». 

نخستین انتشار این کتاب در سال 1368 به چاپ رسید. 

چاپ سی و چهارم کتاب «مبادی سواد بصری» نوشته دونيس ا. دانديس و ترجمه مسعود سپهر با شمارگان دو هزار نسخه، 252 صفحه، مصور و بهای هشت هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سروش در دسترس مخاطبان قرار گرفت. 

مسعود سپهر هنرمند طراح گرافيک، فارغ‌التحصیل رشته «طراحی تایپوگرافیک و برنامه‌ریزی چاپ و تولید» از دانشگاه چاپ لندن است.

تدریس در دانشگاه هنر از 1357 تا 1369، تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی از 1374 تا 1378، عضو هیات اجرایی نخستین و دومین دو سالانه طراحان گرافیک ایران، عضو شورای مشاوران موزه هنرهای معاصر تهران از 1377 تاکنون، طراحی چهار نشان کشوری؛ «خدمت، شجاعت، فرهنگ و هنر، مهر» و نایب رییس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و در نهایت طراحی فونت فارسی «یکان» برخی از سوابق حرفه‌ای سپهر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط