چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱
تولید فکر در بحث صهیونیزم و فلسطین ضروری است

دبیر کمیته علمی بخش صهیونیزم و فلسطین جایزه ادبی شهید آوینی گفت: ارزیابی برخی از کتاب‌های حوزه صهیونیزم و فلسطین که در سال‌های اخیر منتشر شده‌اند، بیانگر دربرداشتن سلسله مسایل کلیشه‌ای است که در مناسبت‌های مختلف و در مکان‌های متعدد به آن‌ها اشاره می‌شود. بنابراین، ضرورت دارد نویسندگان و محققان به تولید فکر و ایجاد مسیر مشترک در این حوزه اقدام کنند.-

علیرضا سلطان‌شاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: از سال دو هزار به بَعد، رشد کمّی کتاب‌های بخش صهیونیزم، فلسطین، قدس، یهود و اسراییل چشمگیر بوده است، به‌گونه‌ای که کسی نمی‌تواند این رشد را انکار کند. همچنین تعداد آثار تالیفی این حوزه نسبت به آثار ترجمه شده، افزایش یافته‌اند.

وی درباره علت افزایش آثار تالیفی حوزه صهیونیزم و فلسطین در سال‌های اخیر گفت: خوشبختانه مردم، ناشران، دانشجویان و علاقه‌مندان این حوزه، تا حدودی فعالانه عمل کرده‌اند و علاوه بر ارایه یک سلسله اطلاعات، به بیان دیدگاه‌ها، پیام‌ها و تحلیل‌های خود نیز پرداخته‌اند. این موضوع زمینه افزایش آثار تالیفی حوزه صهیونیزم و فلسطین را فراهم کرده است.

دبیر کمیته علمی بخش صهیونیزم و فلسطین جایزه ادبی شهید آوینی ادامه داد: متاسفانه تالیفات این حوزه آن‌طور که شایسته است، هم از نظر استدلال و هم از نظر استناد غنی نیستند؛ وقتی انتظار داریم در این حوزه تولید فکر صورت بگیرد باید نویسندگان، استدلال خوبی از مطالب خود داشته باشند. همچنین برای تدوین کتاب‌هایشان از منابع و مستندهای معتبر استفاده کنند.

سلطان‌شاهی افزود: برپایی جشنواره‌های متعدد مانند جشنواره ادبی شهید آوینی فرصت مغتنمی به شمار می‌آیند تا به نویسندگان به‌ویژه نویسندگان حوزه صهیونیزم و فلسطین مسیر چگونگی تالیف آثار مناسب را ارایه کنند، به‌گونه‌ای که رضایت مخاطبان خود را جلب کنند.

وی بیان کرد: متاسفانه چاپ تعداد زیادی کتاب رواج پیدا کرده است که این کتاب‌ها از نظر علمی موجه نیستند و نوعی کتاب‌سازی محسوب می‌شوند. جالب توجه این است که در این میان، برخی سازمان‌ها و نهادهای دولتی نیز وجود دارند که از چاپ و انتشار این آثار حمایت می‌کنند! حضور این کتاب‌ها در بازار نشر دلگیری و گلایه مخاطبان را به دنبال دارد. بنابراین، افشای اسامی این کتاب‌ها ضرورت دارد که جشنواره‌ها مانند جشنواره ادبی شهید آوینی می‌تواند زمینه معرفی آن‌ها را فراهم کند.

دبیر کمیته علمی بخش صهیونیزم و فلسطین جایزه ادبی شهید آوینی توضیح داد: متاسفانه محققان و پژوهشگران این حوزه خود را درگیر مسایل چالشی نمی‌کنند. در این حوزه موضوع‌های جدیدی مانند پُست‌صهیونیزم وجود دارد که محققان علاوه بر این‌که باید بدانند این موضوع‌ها چه معنا و محتوایی دارند باید خود نیز درباره آن‌ها موضع بگیرند و آن‌ها را به چالش بکشند. اگر چنین شود می‌توان به جریان‌سازی درباره موضوع‌های جدید صهیونیزم و فلسطین امیدوار بود.

سلطان‌شاهی ادامه داد: دوباره باید اظهار تاسف کرد چرا که هر آن‌چه در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه صهیونیزم و فلسطین در ایران منتشر می‌شود، بازتاب خارجی ندارد اما بسیاری از کتاب‌های خارجی به محض انتشار در ایران نمود پیدا می‌کنند! اگر دیدگاه‌های نویسندگان، پژوهشگران و محققان حوزه صهیونیزم و فلسطین مبنایی و اصولی باشد، تبعات آن‌ها را می‌توان در خارج از کشور نیز مشاهده کرد؛ به‌گونه‌ای که آثار ایرانی در این حوزه نیز می‌توانند مخاطب خارجی خود را پیدا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط