چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
محمودیان: چاپ کتاب تنها بخش کوچکی از صنعت چاپ است

مجتبی محمودیان، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران قم گفت: متاسفانه در معرفی چاپ دچار اشتباه شده‌ایم زیرا همه چاپ را با کتاب اشتباه می‌گیرند، چاپ کتاب تنها بخش کوچکی از صنعت چاپ است و ما صنعت چاپ را به مصرف‌کنندگان به‌خوبی معرفی نکرده‌ایم.-

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران قم در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: متاسفانه روز ملی صنعت چاپ روزی کم‌رنگ و کم توجه برای مسوولان است، وقتی تکلیف این صنعت در دولت مشخص نیست و متولی آن هنوز معلوم نشده است چه انتظاری از این صنعت دارید.

وی ادامه داد: صنعت چاپ مانند یک بچه سرراهی است. اگر وزارت ارشاد را متولی این صنعت بنامیم، آنقدر نگاه به این صنعت کم‌رنگ است که آن را در حد یک معاونت نمی‌بینند و تنها به آن دفتری اختصاص داده‌اند، آیا شأن صنعت چاپ این است؟

به گفته محمودیان، اگر دولت وزارت چاپ را تاسیس نمی‌کند حداقل معاونت چاپ را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس کند، چراکه صرفا نامیدن یک روز به یک صنعت کافی نیست و نیاز است که برای ارتقای آن فعالیت‌هایی انجام شود.

وی ادامه داد: آیا وقتی روز ملی برای این صنعت نامگذاری شده است نباید ارزشی برای اهالی این صنعت قایل شویم. دغدغه ما نباید برگزاری یک مراسم یا جشن باشد، دغدغه ما باید مسایلی مانند حقوق و بیمه کارگران و قیمت هر بند کاغذی باشد که ظرف مدت دو سال از هشت هزار تومان به 98 هزار تومان رسیده است. مسوولان باید به داد صنعت چاپ برسند زیرا وضعیت چاپ هر روز بدتر از دیروز است.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران قم درباره وضعیت اهالی صنعت چاپ گفت: هزینه‌ها در چاپ بالا رفته اما دستمزدها بسیار پایین است و افزایشی را در دستمزدها مشاهده نمی‌کنیم. اگر فردی از خارج از صنعت به چاپ نگاه کند به هیچ وجه متوجه این نخواهد شد که دو سده از عمر این صنعت در کشور گذشته است. وقتی چاپ برای نخستین‌بار وارد ایران شد بسیاری از کشورها نمی‌دانستند که کتاب چیست اما اکنون آن‌ها کجا هستند و ما کجا هستیم. 

وی ادامه داد: متاسفانه در معرفی چاپ دچار اشتباه شده‌ایم و همه چاپ را با کتاب اشتباه می‌گیرند، کتاب تنها بخش کوچکی از صنعت چاپ است. ما صنعت چاپ را به مصرف‌کنندگان به‌خوبی معرفی نکرده‌ایم. اگر می‌خواهیم به صنعت چاپ احترام بگذارند ابتدا خودمان باید برای آن احترام قایل شویم.
 
محمودیان با انتقاد از نبود توجه به استان قم گفت: نیم نگاهی هم که به این صنعت است نگاه کلی نیست و بیشتر نگاه‌ها متوجه تهران است، ایران فقط تهران نیست، نگاه باید ایرانی باشد. آیا حق قم با سهم 12 درصدی از چاپ کشور این نیست که در شورای سیاستگذاری صنعت چاپ نماینده‌ای داشته باشد. ما قطب دوم چاپ کشوریم و داشتن یک نماینده در شورا حق قانونی ماست.

مجتبی محمودیان سال 1349 در قم متولد شد، وی از سال 1369 وارد صنعت چاپ شد. محمودیان یکی از جوان‌ترین مدیران صنفی کشور است که در نخستین حضور خود در اتحادیه چاپخانه‌داران قم به‌عنوان رییس این اتحادیه انتخاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط