شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
قاسمی: صنعت چاپ با توسعه IT متحول می‌شود

امیرحسین قاسمی، دبیر انجمن چاپ دیجیتال ایران با بیان این‌که 201 سال از عمر صنعت چاپ در ایران می‌گذرد، گفت: صنعت چاپ نیاز دارد که از علم IT در پیشبرد امور خود استفاده کند و با بهره‌گیری از علمی جهانی به بازار دنیا دست یابد.-

دبیر انجمن چاپ دیجیتال ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیان کرد: از ظهور صنعت چاپ در ایران زمان بسیاری گذشته است و این صنعت نیز مانند سایر صنایع هر روز کامل‌تر می‌شود، اگر به صنعت چاپ دنیا نگاه کنیم، دست می‌یابیم که این صنعت با علم فناوری اطلاعات (IT) گره خورده و نیاز است که ما نیز در این راه گام برداریم تا بتوانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم. 

وی ادامه داد: به‌روز بودن ماشین‌آلات چاپ تا زمانی که فناوری اطلاعات در چاپخانه‌ها نهادینه نشود تاثیرگذار نخواهد بود و برای ارتقای صنعت چاپ نیاز است که به علم آی‌تی در صنعت چاپ نگاه ویژه داشته باشیم اگر این اتفاق رخ دهد، صنعت چاپ ما می‌تواند جهانی شود. 

به گفته قاسمی، با گذشت چندین سال‌ از نامگذاری روز صنعت چاپ برای معرفی آن کارهای مناسبی انجام شده است اما در حوزه کارهای زیرساختی و کلان کم‌رنگ ظاهر شده‌ایم، اگر به پیشرفت چاپ دنیا در این 10 سال نگاه کنیم و تفاوت‌ها را ببینیم قطعا کاستی‌ها را متوجه خواهیم شد. 

وی ادامه داد: در بحث چاپ دیجیتال تا سال‌های گذشته با کشورهای دیگر همگام بودیم اما پنج سالی است که با سطح اول دنیا فاصله گرفته‌ایم و این موضوع به عوامل مختلفی مانند ورود ماشین‌های چینی و تحریم‌ها ارتباط دارد. 

قاسمی با اشاره به کیفیت پایین ماشین آلات چینی گفت: دنیا در زمینه ماشین‌آلات چاپی به چین نگاهی نوآور و خلاق ندارد و همیشه به‌عنوان یک کشور کپی‌بردار به آن نگاه می‌کند. وارد کردن ماشین‌های چینی ما را بسیار عقب انداخته است چراکه این ماشین‌ها 10 تا 15 پله از استاندارد‌های اروپا پایین‌ترند. 

به گفته دبیر انجمن چاپ دیجیتال ایران، پیشرفت صنعت چاپ به توسعه سایر حوزه‌ها مانند ناشران بستگی دارد و به صورت مستقل انجام نمی‌شود. 

وی ادامه داد: در بحث نشر و تبلیغات نیز با مشکل مواجه‌ایم چراکه نشر ما نیاز به نو‌آوری دارد، اگر خواهان پیشرفت در نشر هستیم باید ناشران بین‌المللی داشته باشیم، در کشور ما ناشری که 100 هزار جلد کتاب چاپ می‌کند به عنوان ناشر برگزیده انتخاب می‌شود درحالی که در دنیا ناشران با یک میلیون نشر در سال برگزیده می‌شوند. 

قاسمی با تاکید بر اهمیت حمایت از صنعت چاپ گفت: اهالی چاپ خود از این صنعت حمایت نمی‌کنند و انتظار دارند که دولت از چاپ حمایت کند، اگر به مصاحبه‌ها دقت کنید متوجه خواهید شد که بحث اصلی صحبت‌های آن‌ها درباره تسهیلات و گرانی مواد اولیه است و هیچ حرفی درباره برنامه‌های پیشبردی این صنعت و معرفی آن به جامعه مطرح نمی‌شود. 

وی در پایان افزود: در شرایطی که کار‌های چاپی کاهش یافته است، گرفتن تسهیلات و خرید ماشین‌آلات جدید، چاپخانه‌ها را به موزه تکنولوژی تبدیل می‌کند، در شرایط فعلی نیاز به راهکاری برای افزایش کار در بازار چاپ است و راه‌اندازی موزه‌های تکنولوژی سودی را برای چاپخانه‌داران نخواهد داشت. 

امیرحسین قاسمی سال 1355 در تهران متولد شد. وی کار چاپ را نزد پدر که اکنون رییس اتحادیه لیتوگرافان تهران و از بزرگان صنعت چاپ است، شروع کرد. از سال 74 به صورت حرفه‌ای به کار چاپ پرداخت و در سال 79 شرکت طلوع پردازش را در زمینه چاپ دیجیتال و تبلیغات تاسیس کرد. قاسمی از بدو تاسیس انجمن دیجیتال ایران به‌عنوان دبیر و عضو هیات مدیره در آن حضور داشته است. 

خبرنگار: شهاب دارابیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط