چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶
مسجدجامعي: زهرایی ناشر معيار بود

احمد مسجدجامعي در مراسم تشييع پيكر محمد زهرايي با اشاره به این که دفتر نشر زهرایی پاتوق اهالي قلم، جوانان و فعالان اين حوزه بوده، گفت: شخصيت آقای زهرایی سبب مي‌شد كه همه حول محورشان جمع شوند. ايشان ناشر معيار، فرهنگي معيار و شخصيت معيار بودند. زهرايي در كنار همه مي‌زيست و همه عالم را زيبا مي‌ديد و اين همه موجب شكل‌گيري مكتبي با نام مكتب زهرايي در حوزه نشر و كتاب شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مراسم تجليل و تشييع پيكر پيشكسوت حوزه نشر، محمد زهرايي، مدير انتشارات كارنامه صبح امروز، 30 مرداد، در خانه هنرمندان برگزار شد. نخستين سخنران در اين مراسم احمد مسجدجامعي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در دولت محمد خاتمي و عضو دوره سوم شوراي شهر تهران بود.

مسجدجامعي با ابراز تاسف و تالم از درگذشت زهرايي گفت: مرگ ايشان غيرمنتظره و شوك‌آور بود. ايشان انسان بزرگي بودند و در طول زندگي‌شان بزرگان بسياري را به عرصه فرهنگ آوردند. هنر ايشان پيوند رشته‌ها بود. زهرايي، كتاب را به عنوان پايه فرهنگ انتخاب كرد، البته اين كار درستي بود. او صنعت چاپ را به خدمت گرفت. 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در دولت محمد خاتمي افزود: دوستان در عرصه چاپ مي‌دانند كه ايشان به حوزه چاپ آشنا بود و از امكانات در جهت رسيدن به اهدافشان در حوزه نشر بهره مي‌برد. او هنر را در گسترده‌ترين صورتش به حوزه كتاب آورد. بخش بزرگي از توليد آثار زهرايي، بخش هنري در حوزه چاپ بود. او به‌قدری به مساله چاپ فكر مي‌كرد كه در بازگشت از مسافرتي كه به هند داشت، كاغذي از جنس برنج آورد. زهرايي صعنت كتاب را مي‌شناخت و با تركيب صنعت چاپ در گذشته و حال، در راستای غناي آن گام برمي‌داشت. 

عضو دوره سوم شوراي شهر تهران با بيان اين‌كه زهرايي تنها فعال حوزه نشر نبود، توضيح داد: او حوزه تفكر را در دوره‌هاي جديد و قديم وصل  و آثار كهن را با شكل، فرم و چارچوب منحصر به فردي ارايه مي‌كرد. وي پس از فرازها و فرودهايي در اين حوزه، توانست كتاب حافظ را منتشر كند كه به اعتقاد خودش به زندگي‌اش بركت داده بود. 

مسجدجامعي با اشاره به ابتكار زهرايي در حوزه نشر ادامه داد: او با ذهن خلاقش در پي ابتكار و مسيرهاي جديد بود و اين موضوع سبب شد كه نسل جوان، پيشكسوت، كساني كه در اين حوزه فعاليت دارند، كساني كه در حوزه غرب شناسي فعال هستند و اهالي سنت و فرهنگ ايران با او همكاري داشته باشند. 

وي با اشاره به اين‌كه كتا‌بفروشي زهرايي پاتوق اهالي قلم، جوانان و فعالان اين حوزه بوده است، ادامه داد: شخصيت او باعث مي‌شد كه همه حول محورشان جمع شوند. زهرایی ناشر معيار، فرهنگي معيار و شخصيت معيار بودند. او در كنار همه مي‌زيست و همه عالم را زيبا مي‌ديد و اين همه موجب شكل‌گيري مكتبي با نام مكتب زهرايي در حوزه نشر و كتاب شد. 

عضو دوره سوم شوراي شهر تهران افزود: اميدوارم راهي كه ايشان پيش پاي ما گذاشتند كه البته در همان شكل واقعي، دشوار و خصوصي به آن پرداخت و عمري پاي آن گذاشت از دست نرفته و توسط فرزندانش ادامه داشته باشد. 

وي با اشاره به اين‌كه پيشنهادي نيز براي ارج به مقام زهرايي اين ناشر دارد، ادامه داد: جوايز بسياري براي اهل ادب، هنر و اهالي سينما طراحي و درنظر گرفته شده است. من معتقدم بايد جايزه‌اي با نام ايشان طراحي شود و اين مساله تا تاريخ چهلم ايشان به نتيجه برسد. زهرايي شخصيت مدني است كه حول محور ايشان اتفاق‌هاي بسياري رخ داده است. 

وي با اشاره به فعاليت‌هاي زهرايي در طول دوران فعاليت در حوزه نشر افزود: او كارهاي بسياري در طول زندگي پربركت و پرثمرشان انجام داد. زهرایی مكتب مشخصي را در حوزه كتاب و نشر معاصر پايه‌گذاري كرد كه باعث ارتقا اين حوزه نيز بود و ما بايد از اين ظرفيت و تجربه بهره ببريم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط