چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
سرودن غزل روز با قالب شعر حافظ یا صائب، تقلید نیست

سیده‌فاطمه موسوی که دو مجموعه شعر «ماه می» و «بهشت هشتم» را در دست انتشار دارد، گفت: اگر غزلی در حال و هوای روز سروده شود و در قالب و شبیه به شعرهای صائب یا حافظ باشد، تقلید، تکرار یا تقلیدی صورت نگرفته است. این برگزیده جایزه شعر پروین اعتصامی، سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمدعلی بهمنی را از نگاهداران غزل معاصر دانست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، موسوی گفت: در شعر آزاد و سپید بیشتر دیده می‌شود که شاعران از روی دست یکدیگر شعر بردارند یا از یک شاعر خارجی شعر را سرقت کنند. سرقت ادبی نکته‌ای نیست که بتوان آن را منحصر به غزل و یا شعر نو دانست؛ گرچه چنان‌چه گفتم در شعر نو بیشتر دیده می‌شود.

وی گفت: غزل امروز بهتر است به گونه‌ای باشد که بتوان لفظ غزل معاصر را به آن اطلاق کرد. غزل می‌تواند با بهره‌گیری از زبان پیشینیان معاصر باشد و اصطلاح «غزل معاصر» جلو غزل مدرن، پیشرو و پست مدرن را بگیرد و از ورود اصطلاحات بی معنی جلوگیری کند. به گفته مقام معظم رهبری خیلی مواقع پیش می‌آید که مضامین بکر و معانی ناب به ذهن شاعر می‌آید اما او نمی‌تواند آن‌ها را در لفظ بیاورد.

موسوی افزود: اگر شعر ما در حد غزل معاصر باشد می‌توان چنین معانی ناب و مضامین بکری را به شعر کشید. بهره‌گیری از زبان امروز و مطالعه زبان دیروز در شعر بسیار حائز اهمیت است.

این شاعر گفت: پیش و پس از انقلاب همواره غزل در شعر معاصر حرف اول را زده است. از قبل از انقلاب تا کنون کسانی چون سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمدعلی بهمنی غزل معاصر را زنده نگاه داشته‌اند.

شاعر «جمهوری غزل» ادامه داد: به گمانم با وجود گسترش فضای مجازی هنوز کتاب، نخستین و بهترین امکان برای مطالعه آثار گذشتگان است. اینترنت و تبلیغات مجازی اگر در خدمت شعر باشد خوب است اما اگر بخواهد به وسیله‌ای علیه غزل تبدیل شود تا کاربران به جای کتاب‌های ارزشمند شعرهای کوتاه و تکه پاره یکدیگر را بخوانند، اصلاً جالب نیست. البته اگر امروز مخاطبان غزل کم شده به صنعت نشر و چاپ بازمی‌گردد.  حتی در شرایط بد  هم  کتابی داشته‌ایم که به 40 چاپ رسیده‌اند و این نشان دهنده آن است که روزنه‌های امید همچنان باز است.

سیده فاطمه موسوی دو کتاب در دست انتشار دارد. «ماه می» نام دفتر عارفانه، عاشقانه این شاعر است. «بهشت هشتم» نیز نام مجموعه شعر آیینی، مذهبی وی است که شعرهایی درباره چهارده معصوم(ع) و شعرهایی ولایی در آن دیده می‌شود. موسوی که این دو کتاب را از ناشر قبلی خود بازپس گرفته هنوز ناشری برای آن پیدا نکرده است. بنابه گفته موسوی کتاب دوم زبانی نوتر دارد و حاصل تلاش‌های او در نیمه اول دهه هشتاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها