شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
انتشار دوباره «نقد تکوینی هنر و ادبیات» در کتابفروشی‌ها

«نقد تکوینی هنر و ادبیات» تالیف مشترک بهمن نامورمطلق و الله‌شکر اسداللهی تجرق به چاپ دوم رسید. نخستین چاپ این کتاب در سال 1388 منتشر شده بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در نقد تکوینی سرچشمه‌ها و نیز فرایند زایش و تکوین یک اثر مطالعه و بررسی می‌شود، به همین دلیل این نوع نقد را «جنین‌شناسی اثر» نیز می‌نامند. 

«نقد تکوینی» که متنِ در حال خلق و شکل‌گیری را مطالعه و وارسی می‌کند، هم از قلمرو موضوعی وسیعی برخوردار است و آثار ادبی، هنری، فلسفی علمی را شامل می‌شود و هم از جدیدترین دستاوردها و ابزارهای علمی و مدرن استفاده می‌کند. 

کتاب «نقد تکوینی در هنر و ادبیات» چهار بخش کلی و یک نتیجه‌گیری دارد. بخش نخست کتاب با عنوان «کلیات» به معرفی این نوع نقد و چگونگی مطالعه هنر و ادبیات با این نوع نظرگاه و همچنین دیدگاه این نقد به تخیل هنری می‌پردازد. 

«تاریخچه نقد تکوینی و کاربرد آن در ادبیات» بخش دوم کتاب را تشکیل می‌دهد. «فن‌آوری در نقد تکوینی» و «عملیات نقد تکوینی» دو فصل مهم از این بخش کتابند. 

نویسندگان در بخش سوم کتاب با عنوان «نقد تکوینی در هنر» به بررسی روش‌شناختی دیدگاه این نقد به انواع هنرهای چون هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و موسیقی پرداخته‌اند. تاریخچه و گونه‌شناسی هنر از نظرگاه تکوینی نیز دیگر فصل مهم این بخش از کتاب است. 

بخش چهارم این کتاب نیز با عنوان «نقد تکوینی و دیگر نقدها» به ارتباط این نوع نقد با نقد روان‌کاوانه، نقد زبان‌شناختی، نقد جامعه‌شناختی و دیگر نقدهای رایج می‌پردازد. 

در بخش نتیجه‌گیری کتاب نیز مطلبی پیرامون «نقد تکوینی در ایران» گنجانده شده است. 

دومین انتشار «نقد تکوینی هنر و ادبیات» نوشته بهمن نامورمطلق و الله‌شکر اسداللهی تجرق با شمارگان هزار و 500 نسخه، 191 صفحه و بهای هفت هزار و 500 تومان از سوی شرکت انتشارات علمی و فرهنگی روانه کتابفروشی‌ها شد.
 
چاپ نخست این کتاب در دو هزار نسخه و بهای چهار هزار و 500 تومان روانه منتشر شده بود. 

«آیینه آفتاب: حضور شخصیت و آثار مولانا در غرب»، «اسطوره متن هویت‌ساز: حضور شاهنامه در ادب و فرهنگ ایرانی»، «اسطوره متن بینافرهنگی»، «اسطوره متن بینانشانه‌ای»، «دانش‌های تطبیقی: مجموعه مقالات فلسفه، اسطوره‌شناسی، هنر و ادبیات»، «گفتگومندی در ادبیات و هنر»، «درآمدی بر بینامتنیت»، «کتاب و کتاب‌خوانی در برنامه‌های تلويزيون» از جمله کتاب‌هایی هستند که با تالیف و یا اهتمام بهمن نامورمطلق منتشر شده‌اند. 

الله‌شکر اسداللهی تجرق نیز عضو هیات علمی دانشگاه تبریز است. از میان آثار منتشر شده او می‌توان به ترجمه‌های «مارسل پروست و نشانه‌ها» نوشته ژیل دولوز، «هيدگر و عصر او: زمان هستی، زمان تاريخ» نوشته جفری آندروباراش و «مهارت و روش‌ها در نگارش پايان‌نامه‌های دانشگاهی؛ كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری» و تالیف کتاب «معناشناسی از ديدگاه كاترين كربرات - اوركيونی» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط