چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
دو شاعر و یک ادیب كُرد تجلیل می‌شوند

مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره با تجلیل از دو شاعر و یک ادیب برجسته كُرد همراه خواهد بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، امین مرادی، دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره گفت: در این جشنواره بزرگداشت استاد شاهرخ اورامی ملقب به «ماموستا اهون» كه در سال 1391 در سن 59 سالگی دار فانی را وداع كرد، به عنوان شاعر برجسته كرد و از مروجان وحدت اسلامی، برگزار می‌شود.

وی درباره مـلاعـمـر صالحـی گفت: ملاعمر صالحی در سـال 1324 شـمـسـی در روسـتـای دایـه سـلـیـمـان سـقـز پـای به جـهـان نـهـاده اسـت و نـزد مـرحـوم پـدرش بـه درس خـوانـدن پـرداخـت و بـرای طـلـبـه‌گـری و كـسـب فـضائـل به حـجـرات فـقـهـا روی آورد. وی نزد عـلـمـای برجسته استان تـحـصـیـلات خـود را بـه پـایان رسـانـیـد و امام جماعت روستاهای دیـوانـدره و مـنـطـقـه اوباتـو شـد تـا سـال 1357 كه بـه سـمـت آمـوزگـار رسـمـی آمـوزش و پـرورش درآمد.

مرادی، عـمـر صالحـی را شـاعـری دانا و نكـتـه بـیـن و مـوشـكـاف و با احـسـاس دانست و گفت: هـنـر مهـم او پـرداخـت به نازك‌کاری در اشـعـار و بكـار بـردن بـدایـع و اسـتـعـاره‌هـا و ایـهـام هـای بكـر است. دلـبـسـتـگـی وی به تـرجـمـه آثـار سـنـگـیـن و مهـم ادبـیات فارسـی و از جـمـلـه دیوان حافظ، گـلـسـتـان و بـوسـتـان سـعـدی جای قدردانی و تـوجـه فـراوان دارد.

رییس حوزه هنری كردستان در پایان گفت: ملا عمر صالحی صاحب نیز با تلاش‌های گسترده در توسعه و تعمیق ادبیات كهن ایران زمین با زبان كُردی نقش به سزایی را ایفاءكرده و به همین منظور در یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره به منظور شناخت، بهره‌گیری و استفاده بیشتر جامعه از ظرفیت‌های معنوی، فكری و روحی از این سه استاد بلند آوازه كُرد تجلیل به عمل می‌آورد.

وی افزود: ماموستا «هه ژار» ادیب برجسته كُرد با آثار ارزشمندی كه از خود بر جا گذاشت و ماموستا شاهرخ اورامی «اهون» نیز ضمن سال‌ها خدمت به فرهنگ و هنر كردستان به عنوان سفیر وحدت كردستان در تمامی جشنواره‌ها و محافل ادبی حضور مؤثر داشت.

یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره از 25 تا 27 مرداد ماه 92 در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج با حضور شاعران و ادیبان برجسته كشور برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها