ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
برلاین (1960) در مورد تصمیمگیری برای توجه، ترکیبی از انگیزههای دیداری و شنیداری فیزیکی را فهرست کرد که میتواند موضع ما را از تماشای خودکار، به توجه آگانه تغییر دهد. این ترکیب ها شامل چیزهایی چون شدت، تقابل، تغییر، حرکت، تازگی و ناسازگاری است. پژوهش بعدی نشان داد که مهمترین ویژگی یک پیام، اهمیت آن است (فیسک و تیلور، 1991).
ویژگیهای متفاوتی هستند که میتوانند چیزی را مهم جلوه دهند. یکی از آنها، تازگی است. اگر کسی بچهای را همراه خود به اتاقی پر از افراد بزرگ سال ببرد، فوری آن بچه کانون توجه خواهد شد. همچنین، اگر چیزی یک فرایند پرسش و پاسخ را قطع کند، به عنوان یک مسئله مهمتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. اگر در صفحه رویی روزنامه، عکسی باشد که هیچ یک از نوشتههای آن صفحه درباره آن نباشد، آن عکس بیشتر از موضوعات دیگر اهمیت یافته و مسیر توجه به موضوعات دیگر را قطع میکند.
صفحه 187/ نظریه سواد رسانهای/ دبلیو جیمز پاتر/ ترجمه ناصر اسدی، دکتر محمد سلطانیفر و دکتر شهناز هاشمی/ انتشارات سیمای شرق/ چاپ دوم/ سال 1392/ 348 صفحه/ 13000 تومان
نظر شما