دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۱
ثبت و تدوین خاطرات «خدیجه مستعدی» در حوزه هنری مازندران

حجت‌الاسلام سیدولی هاشمی، مدیر دفتر ادبیات و مطالعات پایداری حوزه هنری مازندران گفت که روایتی از خاطرات سیده خدیجه مستعدی عربانی، از مبارزان فعال انقلاب در مرحله ثبت خاطرات قرار دارد و پس از پایان تدوین، از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.-

مدیر دفتر ادبیات و مطالعات حوزه هنری مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از جمع‌آوری خاطرات سیده خدیجه مستعدی عربانی، به عنوان یکی از مبارزان انقلابی شهرستان بابل خبر داد و گفت: وی از همراهان آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی در جریان مبارزه علیه رژیم پهلوی بود. مستعدی عربانی در‌ آن دوران دستگیر و توسط ساواک مورد شکنجه قرار گرفت و جانباز شد.

حجت‌الاسلام هاشمی افزود: مستعدی عربانی بعد از جریان مبارزه و پیروزی انقلاب وارد جبهه‌های دفاع از انقلاب اسلامی شد و با شهید سید علی هاشمی در گروه فداییان اسلام همکاری داشت و سه فرزند خود را تقدیم انقلاب کرد.

وی درباره نحوه آشنایی با این زن مبارز گفت: روزی پس از پایان نماز وقتی از مسجد خارج می‌شدم او را دیدم که عصا به دست دارد و سر تا پا لباس سبز پوشیده است. از خانم‌هایی که آنجا بودند پرسیدم ایشان را می‌شناسند، گفتند بله او از مبارزان انقلاب و مادر سه شهید است. این آشنایی باعث شد تا گروه تحقیق حوزه هنری مازندران به سراغ وی برود. 

حجت‌الاسلام هاشمی افزود: خانم مستعدی عربانی هشتاد سال سن دارد و به دلیل کهولت سن و بیماری جلسه‌های مصاحبه با کندی پیش می‌رود اما تاکنون خانم فاطمه بابایی، مصاحبه‌گر این روایت توانسته است یازده جلسه مصاحبه را ثبت کند.

وی ادامه داد: خاطرات این زن مبارز نکات جالبی از زندان‌های رژیم پهلوی و شکنجه ساواک دارد تا آنجا که روایت می‌کند ضربه شکنجه‌گر ساواک به سرش آنقدر شدید بود که چشمش به شدت آسیب دید.

حجت‌الاسلام هاشمی در پایان گفت: نام کتاب را «زنی که تمام نمی‌شود» انتخاب کرده‌ایم و پس از پایان مصاحبه‌ها و ثبت خاطرات، اثر را برای انتشار به انتشارات سوره مهر خواهیم سپرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها