جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
شاعران معاصر ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند

مجموعه شعر «برای عاشق شدن دیر است‌، برای مردن زود» با ترجمه‌ آیدین روشن و میراندا میناس به نمایشگاه کتاب تهران است. در این مجموعه اشعاری از شاعران ترکیه گنجانده شده‌ که پیش تر از آنان ترجمه و منتشر نشده است.-

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایينا)، مجموعه اشعار شاعران ترک با عنوان «برای عاشق شدن دیر است‌، برای مردن زود» با ترجمه‌ آیدین روشن و میراندا میناس به نمایشگاه کتاب تهران آمده است. 
 
میناس، یکی از مترجمان این مجموعه شعر، در توضیح ویژگی‌های کتاب گفت: در این اثر از آنتولوژی دو جلدی استفاده کردیم و علاوه بر مقدمه‌ای که خودمان بر کتاب نوشته‌ و شرایط شعر امروز ترکیه را شرح داده‌ایم، پیشگفتاری نیز در ابتدای اثر قرار دادیم که ترجمه مقدمه یکی از همین آنتولوژی‌هاست. در این بخش‌ها، شاعران ترکیه معرفی شده‌اند و سبک شعری آن‌ها و جریان‌های ادبی حاکم بر ترکیه در دوره‌های مختلف شرح داده شده‌ است.
 
وی با بیان این‌که شعر ترکیه در ایران با ناظم حکمت شناخته شده است، اظهار کرد: تقریبا تمامی اشعار حکمت در ایران ترجمه شده‌ و در مجموعه «گزیده‌ شعر مدرن ترکیه» اشعار شاعران بعد از حکمت آورده شده است. 
 
آیدین روشن، دیگر مترجم این مجموعه، با تمرکز بر قابلیت‌های شعر ترکیه گفت: این مجموعه شامل اشعار اجتماعی و شعرهای ملی ترکیه است و مخاطب با مطالعه آن می‌تواند با بزرگترین موج شعر نوی ترکیه آشنا شود.
 
این مترجم افزود: اغلب شاعرانی که نمونه‌هایی از اشعارشان در این کتاب آمده صاحب دیوان‌ هستند و این کتاب می‌تواند آن‌ها را به مترجمان ایرانی و علاقه‌مندان به ادبیات ترکیه معرفی کند.
 
وی با نام بردن از کسانی که پیش از این اشعار شاعران ترک را در ایران ترجمه کرده‌اند، در ادامه گفت: درصدد هستیم از برخی شاعران معرفی شده در این کتاب، آثار مستقلی را ترجمه و منتشر کنیم.

این کتاب 215 صفحه‌ای شامل گزیده‌ای از شعر مدرن ترکیه است که با شمارگان هزار نسخه و به بهای هشت هزار تومان از سوی نشر امرود به چاپ رسیده است.
 
در مقدمه‌ این کتاب آمده است: «ما در این آنتولوژی از شاعرانی نمونه آورده‌ایم که ضمن ادای احترام به ناظم حکمت، به حرمت شعر ترک که با نام او پیوسته است، افزودند. به قول جمال ثریا: شعر ترک تقلیدهایش را انجام داد، یاد گرفت،‌ تجربه کسب کرد و چون کودکی بزرگ شد و حالا چون جوانی جسور هماورد می‌طلبد.»
 
بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران تا 21 اردیبهشت‌ماه در مصلای تهران برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها