جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
افتتاح پروژه باغ کتاب تهران تا هفته کتاب

علی اکبر اشعری، رییس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: پروژه بزرگ باغ کتاب تهران تا هفته کتاب امسال افتتاح می شود این طرح با هدف کمک به حلقه توزیع تلاش می‌کند کتاب را در هر زمان از سال در اختیار مخاطبان قرار دهد. -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست باغ کتاب باحضور حبیب‌الله حبیبی، کارشناس پروژه باغ کتاب، علی اکبر اشعری، رییس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مصطفی رحماندوست، نویسنده کودک و نوجوان صبح امروز (20 اردیبهشت ماه) در سرای اصلی اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

اشعری، در این نشست عنوان کرد: چند سالی است که پروژه باغ کتاب آغاز شده و امیدواریم امسال همزمان با هفته کتاب، به ثمر بنشیند و سال آینده میزبان بیست وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشیم.

حبیب‌الله حبیبی، نیز در این نشست عنوان کرد: در طول دو سال گذشته پرسش‌های زیادی درباره باغ کتاب مطرح شده و این گزارش تلاش می‌کند پاسخ‌های این پرسش‌ها را جواب دهد.

وی افزود: پروژه باغ کتاب تهران بزرگترین مجموعه فروشگاهی و نمایشگاهی است که در داخل و خارج از کشور وجود دارد. این مجموعه با30 هزار متر مربع از مجموعه کتاب تهران به نام شهر کتاب با دو هزار و 500 مترمربع بزرگتر است و در البته در مقایسه با بخش خارجی و بزرگترین کتابفروشی جهان در نیویورک با 15 هزار متر مربع و کتابفروشی پاولز با شش هزار و 500 متر مربع در مقام پایین‌تری قرار دارد.

حبیبی با اشاره به قرار گرفتن باغ کتاب تهران در تپه‌های عباس آباد عنوان کرد: مجموعه باغ کتاب با قرار گرفتن در کنار محوطه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فرهنگستان‌ها و باغ موزه همراه با باغ‌های نمایش، فلسفه، دانش و باغ موزه جواهرات در حال احداث است.

کارشناس مجموعه باغ کتاب تهران عنوان کرد: باغ کتاب با توجه به این که از سوی بخش خصوصی اداره می‌شودتلاش می‌کند خلاء میان بخش خصوصی و دولتی را در حوزه کتابخوانی پر کند و به ویژه در قسمت‌هایی که بخش خصوصی فاقد توان و امکانات لازم است و یا بخش دولتی دانش لازم را در زمینه اداره آن را ندارد، با همگرایی فرهیختگان و منابع موجود این کمبود‌ها جبران شود.

حبیبی اظهار کرد: آمار‌های تولید کتاب در ایران نشان می‌دهد که در طول سال عناوین متعددی از کتاب‌ها منتشر می شود و کشور ما از نظر انتشار اثر با تولید 70 هزار عنوان در سال که این آمار مربوط به سال 1390 است، آمار خوبی از نظر تولید کتاب در جهان داریم. طبق نظر یونسکو کشور ایران در فهرست 10 کشور برتر دنیا از نظر انتشار کتاب قرار دارد.

وی افزود: انتشار کتاب در ایران در مقایسه با ظرفیت نشر در منطقه و کشور‌هایی مانند چین بسیار قابل قبول است و حتی در مقیاس جهانی در مقایسه با کشور‌هایی مانند آمریکا با داشتن ظرفیت بازار جهانی نشر بازهم امکان تولید مناسبی داریم اما این عناوین جایی برای دیده شدن ندارند.

کارشناس پروژه باغ کتاب اظهار کرد: در جهان به ازای هر یک ناشر سه کتابفروشی وجود دارد اما در ایران به ازای هر سه ناشر یک کتابفروش وجود دارد و ویژگی‌های کافی برای عرضه ویترین مناسب برای اثار وجود ندارند.

وی افزود: تمهیدات ویژه‌ای برای فروش کتاب‌های پرفروش داریم اما امکان عرضه همه آثار در این مکان وجود دارد. باغ کتاب تهران در حوزه تولید به اموری مانند تدوین ضوابط و استاندارد‌های نشر خوب می‌پرادزد و با تدارک و ترویج نوآوری‌ها و فن آوری‌های نشر و همچنین ایجاد عرصه‌ها و فضای مناسب برای تعامل ناشران، پدید آورندگان، دست اندرکاران فنی و بازرگانی کتاب، بخش تولید را تقویت می‌کند.

حبیبی اظهار کرد: این باغ با اجرای شبکه ملی باغ کتاب ایران، تاسیس خبرگزاری غیر دولتی کتاب، کمک به تاسیس شبکه رادیویی این رشته و همچنین همکاری برای تاسیس شبکه مجازی تلویزیونی کتاب و انتشار مجله در بخش اطلاع‌رسانی هم فعال می‌شود.

اشعری با بیان این که باغ کتاب تهران رقیب کتابفروشان نیست، اظهار کرد:‌پروژه باغ کتاب تهران برای رونق کار ناشران و کتابفروشان دایر شده و نقش مکمل را در این بخش ایفا می‌کند و فروشندگان و ناشران هنگامی که وارد این شبکه می‌شوند، می‌توانند از نزدیک‌ترین کتابفروشی در نزدیکی خود مطلع شوند.

وی افزود: این اطلاع‌رسانی هم به نفع خریدار است و به آن ها کمک می‌کنند و هم در بخش توزیع این امکان فرهم می‌شود که کتاب در همه زمان‌ها در نقاط گوناگون سطح شهر قابل دسترسی باشد و این توزیع در صورت امکانات می‌تواند در کل کشور ایجاد شود.

حبیبی در بخش دیگری از سخناننش اظهار کرد: این پروژه باعث می شود مشارکت جدی میان ناشران و کتابفروشان ایجاد شود و به رونق اقتصادی نشر کمک کند و با توجه به مشکل مکانی برگزاری نمایشگاه کتاب در سال‌های متعدد تصمیم برای ساخت این پروژه قطعی شد و قرار شد با ساخت مکانی مجزا و اختصاصی برای کتاب، عطش مردم برای خرید کتاب در طول سال تامین شود تا نمایشگاه بین‌المللی کتاب با این ازدحام روبه رو نشود و کیفیت این رویداد فرهنگی افزایش پیدا کند.

وی افزود: امیدواریم این نمایشگاه مکان بسیار مناسب و جایگزین خوبی برای نمایشگاه کتاب تهران در مصلی باشد و با افزایش عمومی تعامل مدنی مردم با کتاب و فرهنگ فضای فرهنگی خوبی فراهم شود تا مردم حضور آبرومند و موثری در فضای بین‌المللی کتاب تهران داشته باشند.

مصطفی رحماندوست، نوسینده کودک و نوجوان در این نشست عنوان کرد: امیدوارم باغ کتاب با وسیع‌ترین امکانات برای بازی کودکان با کتاب با انواع سرگرمی‌ها،محصولات فرهنگی و تفریحات بزرگ برای کودکان افتتاح شود.

وی با اشاره به قرار گرفتن ایران در رتبه 10 کشور‌های تولید کننده کتاب در جهان بر اساس آمار یونسکو عنوان کرد: ایران تولید کننده بزرگی در بخش انتشار کتاب است اما توزیع ضعیفی دارد و برای حل این مشکل باید مکانی مناسب برای عرضه ایحاد می‌شد. امسال در نمایشگاه کتاب آمار تجدید‌چاپ‌های کتاب من با شمارگان هزار نسخه بود و حتی در بسیاری از شهر‌های بزرگ ایران مانند تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز کتاب‌‌های تولید شده در تهران، وجود ندارد.

رحماندوست اظهار کرد: باغ کتاب با انجام یک سرمایه‌گذاری گسترده مکانی را برای ناشران و کتابفروشان بخش خصوصی ایجاد کرده که با صرف نظر از سرمایه‌گذاری اولیه که برای بسیاری از کتابفروشان دشوار است و یا توجیه اقتصادی ندارد، ویترینی مناسب برای عرضه کتاب ایجاد کند.

بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران تا 21 اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها