جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
تشکیل کمیته صیانت از توزیع و پخش کتاب نویسندگان بومی در کرمان

مدیر عامل شرکت تعاونی ناشرن استان کرمان در بازدید از غرفه شرکت تعاونی ناشران استان کرمان مستقر در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از راه‌اندازی کمیته صیانت از توزیع و پخش کتاب نویسندگان بومی و ناشران استان کرمان خبر داد.-

سید محمد سعیدی حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: ضرورت تاسیس کمیته صیانت از آثار مکتوب فرهنگی نویسندگان و ناشران استان کرمان با توجه به رشد چشمگیر کتاب‌های چاپ شده در پنج سال اخیر توسط نویسندگان و ناشران استان کرمان احساس می‌شد.

وی افزود: بر همین اساس و با توجه به رسالت متعالی و اهداف بنیادین شرکت تعاونی ناشران استان کرمان این کمیته تلاش خواهد کرد تا در حد توان از آثار فرهنگی و بومی منتشر شده در استان کرمان حمایت‌های ویژه مادی و معنوی برای توزیع و فروش کتاب فرهیختگان دیار کریمان به کار گیرد.

سعیدی حسینی با بیان این‌که برای راه‌اندازی کمیته صیانت از توزیع و پخش آثار قلمی و مکتوب استان کرمان بیش از دو هزار ساعت مطالعات پژوهشی انجام شده است، یادآور شد: این اقدام در نوع خود با توجه به فرمول خاصی که جوهره تشکیل این کمیته است در کوتاه‌ترین زمان مناسب از توزیع و پخش و فروش آثار فرهیختگان استان کرمان به نحو شایسته‌ای دفاع و حمایت لازم و کافی را خواهد کرد.

سعیدی حسینی اظهار کرد: امروز که با مشکل تورم نرخ کاغذ مواجه هستیم، شاهدیم که بسیاری از کتاب‌های فاخر و علمی و اجتماعی با زحمات فراوان مالی و زمانی در استان کرمان منتشر می‌شوند که متاسفانه به علت عدم استقبال از عرضه و پخش این کتاب‌ها متاسفانه انبارهای کتاب هر روز عریض‌تر و طویل‌تر می‌شوند.

مدیر عامل شرکت تعاونی ناشران استان کرمان یادآور شد: اگرچه در یک نگاه سطحی تالیف اثر فرهنگی کار بسیار مشکل و طولانی‌است اما معتقدیم زمانی که این اثر به مرحله مجوز و چاپ رسید مشکلات توزیع و پخش و فروش کتاب از مشکلات تالیف و چاپ آن اگر بیشتر نباشد کمتر هم نخواهد بود.

سعیدی حسینی یادآور شد: زمانی که نویسنده اثری را با زحمات مالی و فکری فراوان منتشر می‌‌کند، در توزیع کتاب با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شود که سرخوردگی و دلسردی نویسنده را به همراه دارد، به گونه‌ای که با نامهربانی‌های مختلفی از سوی ناشران و مراکز پخش کشوری مواجه می‌شود و به مرحله‌ای می‌رسد که دیگر امیدی برای تالیف اثر نو و جدید ندارد و ترجیح می‌دهد ‌که عطایش را به لقایش ببخشد.

به گفته وی، با راه‌اندازی کمیته صیانت از توزیع و پخش آثار قلمی فرهیختگان استان کرمان می‌توان امیدوار بود که بخشی از مشکلات حوزه فروش کتاب را به نقاطی موفقیت‌آمیز مبدل کرد ولی از این نکته نمی‌توان غافل ماند که اگر بخواهیم شاهد گستره بیشتری از حمایت برای توزیع و فروش کتاب‌هایی که انبار شده‌اند، باشیم راهی جز آن نداریم که یک روحیه مشارکت جمعی، فعال و پویا در استان به‌وجود آید.

سعیدی حسینی تاکید کرد: نویسندگان و ناشران باید قبل از تصمیم به تالیف و چاپ هر اثری به نیاز سنجی دقیق و معتبری از نیازهای جامعه و مخاطبان خاص کتاب خود بپردازند و علاوه بر کیفیت و محتوا و عنوان اثر که باید به جامعه نزدیک باشد، به طرح جلد کتاب و تعیین قیمت مناسب و منطقی برای خرید هر کتاب را در نظر داشته باشند.

سعیدی حسینی ادامه داد: زیرا بسیاری از نویسندگان بدون نیازسنجی دست به تالیف می‌برند و بدون رعایت پارامترهای حوزه نشر بعد از مدتی با مشکلات توزیع کتاب و عدم استقبال مخاطبان مواجه می‌شوند، در نهایت مشاهده می‌کنیم که علاوه بر آن‌که هزینه‌های مالی را برای چاپ کتاب از دست داده‌ایم بلکه هزینه‌های فکری و زمانی سختی را نیز متحمل می‌شویم که قابل جبران نخواهد بود.

وی ادامه داد: نویسندگان و ناشران استان کرمان می‌توانند برای پیوستن به کمیته صیانت از توزیع و پخش آثار قلمی و مکتوب استان از هر عنوان سه جلد کتاب همراه با معرفی مختصری از آن را به کمیته ارسال کنند.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها