یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۵
ادبیات مقاومت ایران در 30 سال آینده شکوفا می‌شود

سخنرانان نشست تخصصی ادبیات مقاومت در ایران و جهان به ریشه‌های این ادبیات پرداختند و از ظرفیت‌های آن به عنوان مقوله‌ای فرهنگی یاد کردند. ظرفیت‌هایی که در دل آن‌ها می‌توان بازده ادبیات مقاومت را با تربیت نیرو‌های متخصص در این حوزه تا 30 سال آینده دید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست تخصصی ادبیات مقاومت در ایران و جهان عصر امروز (15 اردیبهشت ماه 92) با حضور رحیم مخدومی،‌ نویسنده دفاع‌مقدس، صابر امامی، شاعر مقاومت و دکتر موسی اسوار، مترجم و کارشناس حوزه ادبیات مقاومت در سرای اصلی بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

اسوار در این نشست به گستره ادبیات مقاومت در جهان اشاره کرد و گفت: در ابتدا باید تلقی مفهوم مقاومت را ارایه دهیم که ناظر بر ایمان، اعتقاد و ارزش‌ها و بخشی از حیات مادی و معنوی است که از ایمان و اعتقاد نشات می‌گیرد و تمامی آثاری که در طول تاریخ در حوزه ادبیات متعهد قرار می‌گیرد جزو ادبیات مقاومت محسوب می‌شود.

وی درباره ویژگی‌های ادبیات مقاومت افزود: می‌توان برای آن پنج ویژگی همچون بیان صریح و مستقیم، ارتباط با مخاطب، ادای رسالت نسبت به ارزش‌ها و اعتقادات، برانگیختن مخاطب و تاکید بر آرمان‌ها را مطرح کرد.

اسوار ادامه داد: مولفان ادبیات مقاومت در این نوع ادبیات بیشتر بر عنصر حس و عاطفه تمرکز دارند. به همین دلیل می‌بینیم که شعر از نثر در بیان مقاومت قوی‌تر است و عنصر حس و عاطفه بر بیان ادبی غلبه دارد. اگر نویسنده بتواند تلفیقی از عناصر ادبی و هنری و تخیل و زبان و بیان را در هم آمیزد اثر ماندگاری خلق می‌کند که مخاطبانی جهانی دارد.

رحیم مخدومی در ادامه نشست تخصصی ادبیات مقاومت در ایران و جهان به ریشه‌های مقاومت در بدو خلقت انسان اشاره کرد و گفت: ادبیات مقاومت جزو ملزوماتی است که انسان را برای شناخت و دفاع‌ حق راهنمایی می‌کند. برای همین ارزشمندترین و اصیل‌ترین آموزه‌‌های قرآن کریم را در ادبیات مقاومت می‌بینیم. از ادبیات مقاومت می‌توان به عنوان یکی از ابزارهای تعلیم و تربیت بشر یاد کرد که لازمه همه جوامع است و منحصر به قشر خاصی در جامعه نیست به همین دلیل جامعه‌ای که به دنبال رشد و تعالی انسان باشد باید به دنبال رشد ادبیات مقاومت باشد.

صابر امامی در ادامه افزود: هر نوع ادبیاتی که در برابر تهدید به وجود آید ادبیات مقاومت است. نگارش شاهنامه می‌تواند مصداقی برای ادبیات مقاومت در برابر هجوم دشمن و حفظ هویت ملی ایرانیان باشد. زیرا حماسه مصداق حرکت ادبی مقاومت است.‌ ادبیات مقاومت معاصر هم شامل قصه و شعر‌هایی است که ب دوران هشت سال دفاع‌مقدس خلق شد.

اسوار، شکل‌گیری ادبیات مقاومت را در چارچوب مقوله‌های فرهنگی مورد بحث قرار داد و گفت: برای رسیدن به این مقوله فرهنگی به یک نسل ادبی نیازمندیم و این مساله نیازمند زمانی در حدود 25 تا 30 است. باید با در نظر گرفتن زمان به ادبیات مقاومت نگاه کرد. در این حوزه شعر مقاومت رساست و مصادیق مقاومت را به سرعت انتقال می‌دهد اما گونه‌های دیگر ادبیات مقاومت نیازمند قشری دانش آموخته است.

مخدومی هم یادآور شد: مخاطب ایرانی در شرایط کنونی با شنیدن واژه مقاومت، هشت سال دفاع‌مقدس و ایثارگری شهدا را به یاد می‌آورد. اما این ادبیات در تاریخ ایران ریشه دارد. شاید اگر در دوران میرزا کوچک‌خان برای افرادی که در رکاب وی به شهادت رسیدند اثری ادبی خلق می‌‌شد امروز از آن‌ها به عنوان آثار ادبی یاد می‌شد. 

امامی هم در ادامه به تاریخ شکل‌گیری ادبیات انقلاب و ادبیات دفاع‌مقدس پرداخت و گفت: ادبیات دفاع‌مقدس و ادبیات مقاومت با توجه به هویت انقلاب اسلامی یک ادبیات انقلاب منحصر به فرد بود. ادبیاتی که در ایران شکل گرفت ادبیات دینی و ایدئولوژیک بود و این ممیزی آن را از ادبیات انقلاب‌هایی مانند فرانسه و الجزایر جدا می‌کند. ادبیات مقاومت ایران زیر بنای فکری‌ای به نام قرآن دارد که سربازان آن فقط برای دفاع ‌از حق و اطاعات از فرمان خداوند می‌جنگند.

اسوار در ادامه درباره راه‌کار‌های جلوه جهانی ادبیات مقاومت گفت:‌ مقوله فرهنگ به زمان نیاز دارد و ادبیات مقاومتی که ناظر بر عناصر هنری باشد با اعتقادات آرمانی، خود به خود به وجود می‌آید. ادبیات مقاومت موفق اغلب پس از رویداد‌ها به وجود می‌آید و دارای عنصر هنری و استعداد درونی هر کشور است. شناسایی نویسندگان در حوزه داستان مقاومت هنوز دیر نشده است و می‌توان پس از شناسایی عناصر هنری و استعداد‌های ادبی زمینه ترجمه آثار به زبان‌های دیگر را در دستور کار قرار داد.

رحیم مخدومی هم گفت: ادبیات مقاومت ایران به دلیل مشترکات خود با دیگر کشور‌های جهان اسلام ظرفیت جهانی شدن دارد اما در ادبیات دفاع‌مقدس دچار ضعف‌ تحقیق هستیم. توجه به این ادبیات در قالب هنر‌های تجسمی و نمایشی هم بر تعلیم و تربیت افراد جامعه تاثیرگذار است. 

در پایان نشست تخصصی ادبیات مقاومت در ایران و جهان از ده عنوان کتاب تازه انتشاریافته از سوی انتشارات روایت فتح  با حضور جواد جباری، مدیر بنیاد روایت و بهروز اثباتی، دبیر علمی جشنواره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی و جایزه ادبی شهید آوینی رونمایی شد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها