
ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
مسئله حرمت قرض و تحقق ربا در صورت شرط زیاده در ضمن عقد قرض و عدم حرمت اخذ زیاده در صورت عدم اشتراط مورد تأکید فقها براساس روایاتی که بیان شد قرار گرفته است. شیخ طوسی میفرماید: میتوان از دیگری قرض گرفت و بهتر از آن را به او بدون شرط برگرداند. برخی از اهل تسنن بین این که پرداخت زیاده جزو عرف و عادت باشد یا نباشد تفصیل دادهاند و حالت اول را بدون اشکال میدانند. ولی مرحوم شیخ طوسی و اکثر شافعی تفصیلی بین این دو حالت قائل نشدهاند و هر دو را حرام میدانند. علامه حلی در تحریر میفرماید:
در صورت قرض دادن اعاده مثل واجب است و اگر در قرض شرط زیاده شود حرام است ولو این که مفید ملک نباشد. چه زیاده عینی باشد و یا از جهت اوصاف بهتر باشد. واگر بدون اشتراط بازگرداندن قرض با افزایش کمی یا کیفی همراه باشد اشکالی ندارد. چه عرف مقتضی بازپرداخت زیاده باشد و یا نباشد. به هر حال این که در عرف بازپرداخت قرض با زیاده همراه باشد به معنای اشتراط آن ضمن عقد قرض نیست و اشکالی ندارد.
صفحه 85/ موضوعشناسی ربا در پدیدهای به نام بانک/ دکتر اصغر آقا مهدوی/ انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)/ چاپ اول/ سال 1391/ 248 صفحه/ 5000 تومان
نظر شما