چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸

بزرگترین جایزه جهان برای خلق کتاب کودکان را یک تصویرگر کتاب کودک آرژانتینی که کارهایش را گروه داوری «بیان کننده پوچی دنیای بزرگسالان» خواند، دریافت کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از گاردین، این نویسنده آرژانتینی موفق شد در رقابتی که بین تصویرگران کتاب کودک از سراسر جهان وجود داشت، اریک کارل خالق «کاترپیلار گرسنه» و مایکل مورپورگو خالق «اسب جنگی» را پشت سر بگذارد و نام خود را به عنوان برنده سال 2013 این جایزه ثبت کند.

جایزه آسترید لیندگرن که به یاد خالق «پی پی جوراب بلند» به مبلغ پنج میلیون کرون سوئد(500 هزار پوند) اهدا می شود، به آثاری تعلق می گیرد که با دارا بودن روح آثار لیندگرن از ارزش های دموکراتیک برخوردار باشند. امسال 207 نامزد برای دریافت این جایزه از کشورهای مختلف جهان در فهرست این رقابت حضور داشتند.

ایسول اسم مستعار ماریسول میسنتا متولد 1972 در بوینس آیرس، تصویرگر، نقاش آثار کارتونی، هنرمند گرافیک، نویسنده، خواننده و آهنگساز است.

در حالی که یک گروه متشکل از 12 عضو متخصص از سراسر جهان کار انتخاب برنده امسال را انجام دادند، لری لمبرت رییس گروه داوری امسال این تصویرگر را داستانی سرایی تصویری خواند که با عناصر متفاوتی کار می کند و شادی و عناصر غیرقابل پیش بینی در کنار طنز از عناصر اصلی آثارش هستند.

او در سال 1997 با انتشار کتاب «ویدا دی پروس» کارش را شروع کرد که درباره پسری بود که بین خودش و سگش مشابهت هایی می بیند و کتاب دیگرش «دنیا» درباره مادر خشمگینی است که به یک بالون تبدیل می شود.

گروه داوری از توانایی ایسول برای کشف اشکال جدید برای ارایه مفاهیم مورد نظرش نیز تجلیل کرد و کتاب «آنچه برای داشتن یک مرغابی مفید است» را که دو داستان متفاوت را نقل می کند و از مفید بودن یک پسر برای حفظ یک مرغابی و نقش یک مرغابی در زندگی یک پسربچه می گوید تا کتاب «تک شاخ» را که یک کتاب کاملا رویاپردازانه است، تلاش هایی موفق برای بیان موقعیت های دراماتیک جدید نامید و انتخاب رنگ ها و قدرت خطوط آن ها را ستود.

آثار ایسول در 20 کشور ترجمه و منتشر شده است. او 27 ماه مه در استکهلم جایزه اش را دریافت می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها