پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۴
پژوهشی جدید از ادبیات کودکان عرب‌زبان منتشر شد

کتاب جدیدی از نویسنده و قصه‌پرداز فلسطینی «سعاده ابو عراق» با عنوان «ادبیات و ادبیات کودک عربی» منتشر شد. این کتاب که از سوی انتشارات «امواج» در اردن وارد بازار نشر شده، به مطالعه‌ در جهان کودکان و ادبیات کودکان عربی و شاخه‌های مختلف آن می‌پردازد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه خبری الإقتصادیة، نویسنده در این کتاب تلاش می‌کند تا رهیافتی را از جهان کودکی، عواطف، تخیلات و اندیشه‌های کودکانه ارایه کند و به این موضوع بپردازد که چگونه تعجب و حیرت برای کودکان به وجود می‌آید و چه زمان کودک مبالغه و افسانه یا مسایل خیالی و دنباله‌دار را می‌پذیرد و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. علاوه بر آن، نویسنده تلاش می‌کند تا مفاهیمی را که چندان از نظر کودکان و جهان کودکانه‌شان مهم جلوه نمی‌کند مثل زمان، وطن، دین، جنسیت، منطق و علت‌‌گرایی از نظر بگذراند.

سعاده ابو عراق، نویسنده فلسطینی ـ اردنی، در کتاب 483 صفحه‌ای خود علاوه بر طرح مسایل ذکر شده به موضوعات مختلفی هم می‌پردازد که از میان آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: نگاهی به ادبیات کودک اردنی، مطالعه‌ای درباره ادبیات کودک در اردن، دریچه‌‌ای به جهان کودکان، داستان و داستان‌های کودکان، رمان و رمان کودکان، نمایش و نمایش کودکان، شعر و اشعار کودکانه و کتابشناسی ادبیات کودک در اردن.

ابو عراق در مقدمه کتابش می‌نویسد: تصمیم گرفتم تا کتاب‌هایی را که تحت عنوان ادبیات کودک نوشته شده مطالعه و تا آنجا که بتوانم آن‌ها را ارزیابی کنم و آن‌چه را نویسندگان و پژوهشگران در حوزه نقد ادبیات کودکان یا نظریه‌پردازی در این حوزه ارایه داده‌اند از نظر بگذرانم. آنگاه نکات مثبت و منفی آن‌ها را تدوین کرده و اصول و اندیشه‌های مناسب را از آن‌ها استخراج کنم و پایگاهی از داده‌ها بسازم تا افکارم را بر پایه آن بنا کرده و به دغدغه‌های ذهنی‌ام پایان دهم.

سعاده ابوعراق در سال 1946 در رام الله فلسطین به دنیا آمد. در سال 1974 لیسانس خود را در رشته زبان و ادبیات عربی از دانشگاه عربی بیروت گرفت و تحصیلات خود را در رشته فلسفه در دانشگاه اردن ادامه داد. او چندین سال در آموزش و پرورش این کشور به شغل معلمی مشغول بود و  اکنون عضو انجمن نویسندگان اردن و اتحادیه نویسندگان عرب است. از وی چندین مجموعه داستان و رمان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها