سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴
حمیدی: تا شاعران هستند قدر زندگی را می‌دانیم

رضا حمیدی، دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در آیین اختتامیه این جشنواره گفت: تا زمانی‌که نام فردوسی زنده است، به گذشته خود افتخار می‌کنیم و تا زمانی‌که مشفق‌ها، مجاهدی‌ها و بهمنی‌ها را دوست داریم، قدر و منزلت زندگی در سرزمین بزرگان را می‌دانیم. مدیر انتشارات فصل پنجم نیز که به عنوان ناشر برگزیده حامی شعر در این برنامه معرفی شد گفت: اگر این جایزه ضمیمه‌ای داشته باشد، به‌طور حتم صرف چاپ کتاب شاعران در مناطق دورافتاده می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره شعر فجر با حضور محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوري، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دست‌اندرکاران جشنواره و جمعی از شاعران و علاقه‌مندان این حوزه و اصحاب رسانه‌ها عصر دیروز (هفتم اسفند) از ساعت 18 و 30 دقیقه تا 22 در تالار وحدت برگزار شد.

در این برنامه چهره‌هایی چون حمید سبزواری، مشفق کاشانی، حسین اسرافیلی، محمدرضا عبدالملکیان، محمدجواد محبت، شیرینعلی گل‌مرادی، جواد محقق، ناصر فیض، سعید بیابانکی، حسن فرازمند، محمدعلی مجاهدی، مجید نظافت، پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی، نظمی، شاهی، غلامرضا شکوهی، عباسعلی براتی‌پور، ناصر کشاورز، ناصر فیض، مرتضی امیری‌اسفندقه و فاضل نظری حضور داشتند.

ساعت ایرانیان به وقت ادبیات کوک است
در آغاز این برنامه رضا حمیدی، دبیر جشنواره سخنرانی کرد و گفت: از البرز تا کارون، از ارس تا خلیج فارس، از سهند تا دماوند از شام تاریخ تا صبح فردا ساعت ما ایرانیان به وقت ادبیات کوک بوده است.

وی از شعر به عنوان نشانه حیات معنوی ایرانیان یاد کرد و گفت: ما با شعر زیسته‌ایم و  با هوای آن نفس کشیده‌ایم و قلم و دیوان شاعران برگ‌های دفتر زندگی ما بوده است.

دبیر هفتمین جشنواره شعر فجر ادامه داد: این جشنواره فرصتی برای پاسداشت و تکریم این دارایی معنوی و بهانه‌ای برای بسیاری از چهره‌های درخشان شعر امروز و همراهی آن‌ها با این جریان است.

وی درباره تعداد آثار این جشنواره توضیح داد: در جشنواره هفتم دو هزار و 37 شاعر شرکت کرده که نزدیک به 40 درصد شرکت‌کنندگان بانوان بوده‌اند، همچنین 46 هزار و 851 اثر از این شاعران در 6 بخش جشنواره به دبیرخانه ارسال شده و رشد 60 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

حمیدی ادامه داد: امسال برای نخستین‌بار و با توجه به رویکردی مردمی به شعر، شاعران استان‌های مختلف با حضور در نماز جمعه که امکان دو هزار و 300 فرصت شعرخوانی را پدید آورد، شعر را به میان مردم بردند.

وی اشاره‌ای به مراحل داوری جشنواره داشت و گفت: در مرحله نخست آثار هزار و 409 شاعر از سوی هیات انتخاب در هر یک از بخش‌های بررسی شد و در نهایت آثار 430 شاعر در اختیار هیات داوران نهایی قرار گرفت. تمامی این داوری‌ها براساس شناسه‌های کدگذاری انجام شده است.

وی در پایان به بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره در هفت استان اشاره و از حمایت و توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کرد و گفت: تا زمانی که نام فردوسی میان تک‌تک ما زنده است، ما به گذشته خود افتخار می‌کنیم، تا دیوان حافظ در منزل ما حرمت دارد به آینده خود امیدواریم و تا با آثار مولانا در ارتباط هستیم چشم به دست دیگران نداریم و تا مشفق‌ها، براتی‌پورها، مجاهدی‌ها و بهمنی‌ها را دوست داریم، قدر و قدمت زندگی را در کشور فرزانگان می‌دانیم.

در ادامه این برنامه حامد عسگری، برگزیده سوم بخش سرود و ترانه و مهرداد احمدی، برگزیده نخست بخش شعرسپید و نیمایی شعرخوانی کردند. سپس ساجده جبارپور، برگزیده دوم بخش شعر سنتی قطعه شعری را از روی برگه خواند و علت آن‌را حفظ نبودن سروده‌اش عنوان کرد.

در ادامه نیز ترانه احمد امیرخلیلی، برگزیده دوم بخش سرود و ترانه توسط امیرحسین سمیعی با پیانو اجرا شد. پس از آن «لومینتزا اسپانو» از کشور رومانی برای شعرخوانی دعوت شد.

وی گفت: کشور من از نظر جغرافیایی شرق و غرب را به هم وصل می‌کند، من شعر نمی‌گویم، اما شعر و ادب فارسی را خیلی دوست دارم. وی در ادامه دو قطعه شعر از سعدی قرائت کرد. این در حالی بود که پیش‌تر اعلام شده بود، تمامی مهمانان غیرایرانی این جشنواره شاعران پارسی‌سرای دیگر کشورها هستند، اما برای مثال ترگای شفق نیز از مهمانان حاضر در این برنامه، یک مترجم و نه شاعر بود.

بخش بعدی برنامه به پخش کلیپی اختصاص داشت که گزارش مختصری از برنامه‌های جشنواره هفتم را در هفت استان ارایه می‌کرد. در ادامه برای قدرداني و تشکر از پنج حامی شعر از سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید سبزواری، مشفق کاشانی، محمدعلی بهمنی، یحیی طالبیان و رضا حمیدی دعوت و جوایز برگزیدگان این بخش با حضور این افراد به آن‌ها اهدا شد.

جایزه‌ای برای چاپ کتاب شاعران مناطق دوردست
پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی، مدیر انتشارات فصل پنجم که به عنوان ناشر برگزیده شعر و حامی شعر فاخر فارسی شناخته شد، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این برنامه گفت: هدایایی که به فصل پنجم تقدیم شد، اگر ضمیمه‌ای داشته باشد، به‌طور حتم صرف چاپ مجموعه شعر شاعران جوانی می‌شود که در دورافتاده‌ترین نقاط کشور امکان چاپ کتاب را ندارند و هنر ملی ما را پاس می‌دارند.

در بخش بعدی این برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کرد و پس از سخنرانی وی، سعید بیابانکی، قطعه شعری با عنوان «گرمابه» قرائت کرد. پس از او ناصر فیض برای شعرخوانی حضور یافت و شعری طنز با زبان محاوره خواند که با استقبال زیادی از سوی مخاطبان همراه شد. 

شعرخوانی شاعر تاجیکستانی، طالب کریم آذرخش نیز بخش بعدی این برنامه بود که با تشویق بسیار حاضران در برنامه همراه شد، اما شعر این شاعر تا حد زیادی بندهایی از منظومه «صدای پای آب» سهراب سپهری را تداعی می‌کرد و از همین روی تشویق حاضران در برنامه کمی تعجب‌‌برانگیز بود. در ادامه نیز محمدجواد محبت، از شاعران پیشکسوت چند قطعه شعر قرائت کرد.

علیرضا قربانی برای شاعران خواند
بخش بعدی این برنامه به اجرای موسیقی توسط علیرضا قربانی اختصاص داشت که با استقبال گسترده‌ای از سوی مخاطبان همراه شد. آخرین قطعه‌ای که توسط وی اجرای شد، قطعه «ای ایران» بود و به احترام نام ایران تمامی حاضران در برنامه این قطعه را به صورت ایستاده دنبال کردند و البته بخش‌هایی از آن‌را هم‌خوانی کردند. همچنین وی قطعه «تو ای پری کجایی» از ساخته‌های مرحوم همایون خرم را اجرا کرد و بازهم درگذشت او را تسلیت گفت و از فقدان خرم به عنوان ضایعه‌ای بزرگ یاد کرد.

ناصر کشاورز، از داوران بخش شعر کودک و نوجوان این دوره از جشنواره آخرین شعرخوانی را برعهده داشت. 

برگزیده‌ها در آغاز راهند
پس از آن محمدعلی بهمنی، رییس شورای علمی جشنواره شعر فجر، بخش‌هایی از بیانیه هیات داوران را قرائت کرد و گفت: من 70 سال سن دارم و 60 سال است که شاگردی شعر را می‌کنم.

وی به تعداد زیاد آثار و دشواری کار داوران اشاره و اظهار کرد: ضمن تقدیر از تمامی برگزیدگان این دوره از جشنواره، باید به شاعران جوان گوشزد کنیم زمانی‌که تشویق می‌شوند، این مساله به معنای رسیدن به پایان راه نیست، بلکه راهی تازه پیش روی دارند و باید از نو آغاز کنند.

سخنرانی محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوري نیز آخرین سخنرانی این برنامه بود و پس از آن اهدای جوایز و معرفی برگزیدگان با حضور رحیمی، حسینی و بهمنی صورت گرفت.

در پایان این بخش بهترین شاعر و کتاب شعر از نگاه مردم معرفی شد و پس از آن از دو کتاب «شعرها و چهره‌ها» و «سالنامه شاعران» رونمایی و دفتر جشنواره هفتم بسته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط