شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۹
موفقیت کتاب نیازمند توجه به جنبه‌های ظاهری و محتوایی است

نفیسه سلطانی‌زاده، مولف شایسته تقدیر سی‌امین دوره کتاب سال، کاربردی بودن کتاب و توجه به زوایای گوناگون انتشار آن مانند اعتبار علمی و صفحه‌آرایی مناسب را از مواردی دانست که می‌تواند موجب موفقیت یک کتاب در جامعه شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «شیمی و فناوری گوشت و فرآورده‌های گوشتی» تالیف نفیسه سلطانی‌زاده و مهدی کدیور در دوره سی‌ام کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد.

سلطانی‌زاده، یکی از مولفان این اثر، با بیان این‌که در این کتاب، گوشت و فرآورده‌های گوشتی بر اساس معیارهای بومی مورد بررسی قرار گرفته‌اند افزود: ما در کشور به برخی منابع گوشتی مانند گوشت شتر و گوسفند دسترسی داریم که در بسیاری از کشورها رایج نیستند و در این کتاب نوع و ویژگی‌های ساختاری این‌گونه گوشت‌ها بررسی شده است.

به گفته این دانشجوی دوره دکترای صنایع غذایی، یکی از ویژگی‌هایی که به نظر می‌رسد سبب شده کتاب «شیمی و فناوری گوشت و فرآورده‌های گوشتی» مورد توجه قرار بگیرد این است که علاوه بر استادان، دانشجویان و صنعتگران، عموم مردم نیز به عنوان مخاطب در نظر گرفته‌ شده‌‌اند و مطالب به طور جامع و بر اساس مستندات جدید علمی و البته با زبانی ساده و ریزبینانه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی درباره تمایز این اثر با سایر آثار منتشر شده توضیح داد: در این اثر به طور جامع به مباحث پرداخته شده و کوشیده‌ایم در بخش‌های کاربردی کتاب چون مواردی که برای صنعتگران نوشته شده بود مباحث را با جزییات لازم تشریح کنیم.

سلطانی‌زاده با بیان این مطلب که در نگارش این کتاب از منابع به‌روز داخلی و خارجی بهره گرفته شده است، افزود: تلاش کردیم دو جنبه کیفیت محصول و سلامت جامعه را در مباحث مدنظر داشته باشیم و در بخش‌هایی از کتاب به مباحث عمومی مورد نیاز جامعه بپردازیم، مثلا این‌که کدام منبع گوشتی مناسب‌تر است و به چه میزانی باید از این منابع استفاده کرد. در مواردی هم منبع جایگزین معرفی شده و رعایت همین موارد، به کاربردی بودن کتاب کمک کرده است.

وی درباره ویژگی‌هایی که سعی شده از سوی مولفان و ناشر در این کتاب در نظر گرفته شود و می‌تواند برای مولفان و مترجمان دیگر نیز مفید باشد، توضیح داد: در متن کتاب اگر مطلبی را از جای دیگری نقل کردیم، منبع اصلی آن نیز ذکر شد که این امر ضمن رعایت اصل امانت‌داری، اعتبار اثر را نیز بالا می‌برد. 

مولف کتاب «محاسبات پایه در آنالیزهای شیمیایی و بیولوژیک» معیارهای متفاوتی را در موفقیت یک کتاب موثر دانست و گفت: نگاه متفاوت این کتاب به موضوع گوشت و فرآورده‌های گوشتی و نیاز جامعه به آشنایی با مباحث روز دنیا در این حوزه اهمیت انتشار آن را بالا می‌برد. با توجه به این نکته که از انتشار کتابی مشابه سال‌های طولانی می‌گذرد و در سال‌های اخیر برخی کتاب‌ها درباره این موضوع نوشته شده‌‌اند که جامعیت لازم را نداشتند.

سلطانی‌زاده با بیان این‌که کتاب دیگری تالیف کرده که هم اکنون در مرحله صفحه‌آرایی قرار دارد، اظهار کرد: در تالیف کتاب «شیمی و فناوری گوشت و فرآورده‌های گوشتی» علاوه بر غنای محتوا، به مسایلی مانند صفحه‌آرایی نیز توجه و سخت‌گیری زیادی درباره آن شد. بارها مکان عکس‌ها و جدول‌ها تغییر کرد تا کتاب از نظر ظاهری نیز قابل توجه باشد.

وی با بیان این نکته که آشنایی چندانی با جایزه کتاب سال نداشته است افزود: نگاه ما در نگارش این کتاب کسب جایزه نبوده و تلاش کردیم اثری را منتشر کنیم که بخشی از نیاز جامعه را به شکل مطلوب برطرف کند.

کتاب «شیمی و فناوری گوشت و فرآورده‌های گوشتی» در بخش علوم کاربردی جشنواره سی‌ام کتاب سال به عنوان یکی از شایستگان تقدیر معرفی شد. این کتاب اثر مشترکی است از نفیسه سلطانی‌زاده و مهدی کدیور، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، که انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان آن را روانه بازار کتاب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها