شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹
خاطرات پدر علم جغرافیای ایران کتاب می‌شود

«یادداشت‌های سفر دکتر محمدحسن گنجی» که شامل مجموعه خاطرات سفرهای پدر علم جغرافیای ایران است در قالب کتاب منتشر می‌شود. وی در سفر به کشورهای مختلف و کنفرانس‌های بین‌المللی این یادداشت‌ها را گردآوری کرده بود.-

غلامرضا سحاب در این‌باره به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: «یادداشت‌های سفر دکتر محمدحسن گنجی» به یادداشت‌ها و خاطرات پدر علم جغرافیا می‌پردازد. زنده‌یاد گنجی که از سال 1317 برای تحصیل به منچستر انگلستان رفته بود، خاطرات 35 سفر به شهرهای مختلفی چون پاریس، لندن، نیویورک و کنفرانس‌های بین‌المللی را لحظه‌به‌لحظه یادداشت کرده که در این کتاب، مجموعه این خاطرات گردآوری شده است. 

مدیر انتشارات «دنیای جغرافیای سحاب» افزود: پیش از این نیز کتاب دیگری با نام «مرد جهانی از بیرجند» با 250 عکس و شرح‌حال دکتر گنجی از سال 1291 تا زمانی که مدرک دکترایش را از دانشگاه «کلارک» آمریکا در رشته جغرافیا گرفت، منتشر کردیم که با استقبال چندانی روبه‌رو نشد.
 
سحاب در ادامه گفت: متاسفانه وضعیت نشر به‌گونه‌ای است که کتاب به‌سختی منتشر می‌شود و فروش آن نیز با این قیمت‌ها بسیار اندک است.

محمدحسن گنجی، متولد ۲۱ خرداد سال ۱۲۹۱ خورشیدی در بیرجند، مدرک لیسانس تخصصی خود را در سال 1317 از دانشگاه ویکتوریا منچستر انگلستان در رشته جغرافیا گرفت و پس از آن در سال ۱۳۳۱، با استفاده از بورس تحصیلی عازم آمریکا شد و از دانشگاه کلارک با مدرک دکترای جغرافیا فارغ‌التحصیل شد.
 
وی که پدر جغرافیای نوین ایران نامیده می‌شد، از بنیانگذاران سازمان هواشناسی ایران به‌شمار می‌رفت و در سال 2001 از سوی سازمان جهانی هواشناسی به عنوان دانشمند برتر جهان و دانشمند سال هواشناسی معرفی شد. 

پدر علم جغرافیای ایران در 31 تیرماه 1391 درگذشت. برخی از آثار گنجی شامل «جنگ و جغرافیا یا روابط دول بزرگ در اقیانوسیه»، «آمار بارندگی ایران»، «کتاب‌های جغرافیای دبیرستان از سال اول تا سال ششم (با همکاری گروه‌ مولفان) در دهه‌ 1340»، «اطلس اقلیمی ایران»، «جغرافیا در ایران از دارالفنون تا انقلاب اسلامی»، «تاریخچه‌ جغرافیا در تمدن اسلامی» و «نامه‌هایی از قهستان(ترجمه و تعلیق)» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها