جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۵
دومین جشنواره «ققنوس» برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی دومین جشنواره سراسری شعر نیمایی «ققنوس» عصر دیروز (25 آبان) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این مراسم علاوه بر اعلام اسامی برگزیدگان از منصور اوجی به عنوان یکی از پیشکسوتان شعر نیمایی تجلیل شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین پایانی دومین جشنواره سراسری شعر نیمایی «ققنوس» (25 آبان) در دو بخش معرفی برگزیدگان و شعرخوانی این شاعران و بخش تجلیل از منصور اوجی، از ساعت 17 تا 20 در در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم شاعرانی چون منصور اوجی، علیرضا طبایی، سهیل محمودی، ساعد باقری، فاطمه راکعی، محمدرضا خالصی و غلامحسین سالمی و جمعی از علاقه‌مندان عرصه شعر و ادبیات حضور داشند.

در آغاز این جلسه راکعی به عنوان مدیرعامل انجمن شاعران ایران، گزارشی درباره دومین دوره جشنواره شعر «ققنوس» ارایه کرد، طبایی درباره شعر نیمایی سخن گفت و باقری ضمن قرائت بیانیه هیات داروان به ارایه توضیحاتی درباره چند و چون این دوره از جشنواره پرداخت.

وی با اشاره به این موضوع که سطح آثار نیمایی در این دوره نسبت به دوره قبل پایین‌تر است، گفت: برهمین اساس در این دوره هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان حایز رتبه نخست نبودند و البته این امر به معنای مشکل‌پسند بودن داوران که این روزها در جشنواره‌ها و جایزه‌های مختلف باب شده است نیست.

باقری توضیح داد: از سوی دیگر این امر نشان‌دهنده موفق نبودن جشنواره «ققنوس» نیست؛ چراکه این جشنواره آینه شعر نیمایی امروز است و نشان می‌دهد امروزه نسبت به شعر نیمایی و ظرفیت‌های آن غافل مانده‌ایم و بیشتر شاعران در دو حوزه شعر سپید و غزل فعال هستند.

وی معتقد است این دو حوزه دو نقطه کاملا دور از یکدیگر هستند اما تجمع شاعران در این دو حوزه بیشتر است، اما در حوزه شعر نیمایی که در حقیقت تعادل میان این دو حوزه است، غفلت شده است.

باقری، محمودی و طبایی، اعضای هیات داوران این دوره از جشنواره شعر «ققنوس» بودند.

در بخش تجلیل از منصور اوجی علاوه بر سخنرانی و شعرخوانی این شاعر، خالصی درباره شعر اوجی سخن گفت. همچنین باقری بنا بر درخواست محمدعلی سپانلو شعری را که سال‌ها پیش این شاعر برای اوجی سروده بود، قرائت کرد و سالمی نیز  قطعه شعری از سروده های اوجی را خواند. اهدای تندیس جشنواره شعر ققنوس و تابلوفرشی از تصویر اوجی به این شاعر پیشکسوت نیمایی‌سرا از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

همان‌طور که گفته شد در این دوره از جشنواره هیچ‌یک از شاعران حایز رتبه نخست نبودند. 

رتبه دوم به‌طور مشترک به عباس چشامی و حسن فرازمند اختصاص یافت. زهرا حیدری رتبه سوم را کسب کرد و همچنین نرگس گنجی و ساغر شفیعی شایسته تقدیر شناخته شدند.

جایزه در نظر گرفته شده برای این برگزیدگان عبارت بود از: نفر نخست، یک میلیون تومان، نفر دوم، 700 هزار تومان، نفر سوم، 500 هزار تومان و شایسته تقدیر 300 هزار تومان.

آیین پایانی دومین جشنواره سراسری شعر نیمایی «ققنوس» عصر دیروز (25 آبان) از ساعت 17 تا 20 در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط