شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۸
تجلیل از 3 هزار فعال نهضت مطالعه مفید در اصفهان

مدیرکل کتابخانه‌های استان اصفهان با اشاره به فرا رسیدن هفته کتاب و کتاب‌خوانی گفت: در این هفته از سه هزار فعال نهضت مطالعه مفید تجلیل می‌شود.-

غلامرضا یاوری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: این فعالان شامل ناشران، مولفان، استادان، دانش‌آموزان، معلمان، مسوولان شهر، رسانه‌های برتر و کتاب‌خوانان برتر استان اصفهانند.

وی افزود: مهم‌ترین اتفاق نیمه دوم سال گذشته، اتصال به سامانه یکپارچه مدیریت کشور است که تاکنون 120 کتابخانه به این شبکه متصل شده‌اند و با مجهز شدن این کتابخانه‌ها به سامانه اینترنت پرسرعت تا پایان سال، بقیه کتابخانه‌ها نیز به این شبکه متصل می‌شوند.

یاوری با بیان این که در تمام کشورهای پیشرفته دنیا هیچ فردی کتابخانه شخصی در منزل خود ندارد، گفت: کتاب‌های ایستگاه‌های مطالعه از طریق اهدای مردمی تامین می‌شوند. بنابراین، فرهنگسازی در این باره در کشور ایران ضروری است.

وی اظهار کرد: اگر تنها کتاب‌های چاپی را در نظر بگیریم، سرانه مطالعه اکنون 19 دقیقه است اما با در نظر گرفتن تمامی روش‌های کتاب‌خوانی مانند همراه کتاب، کتاب‌های دیجیتال، صوتی و موارد دیگر، مطابق آمار میزان مطالعه از دو دقیقه در سال 1350 هم ‌اکنون به 79 دقیقه در روز رسیده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با بیان این که طبق چشم‌انداز سال 1404 این میزان باید به دو ساعت در روز افزایش پیدا کند، یادآور شد: برای رسیدن به این میزان، در نظر گرفتن سلایق مردم در شیوه‌های کتاب‌خوانی بسیار مهم است.

یاوری توضيح داد: طی سه سال گذشته رشد تصاعدی را در تمام شاخص‌های کتاب‌خوانی شاهد بودیم و برای سومین سال متوالی رتبه نخست کشوری را در زمینه بیشترین کتابخانه‌های عمومی بخش خصوصی و خیران، بیشترین زیربنا، بیشترین تعداد کتاب و رتبه دوم فناوری اطلاعات نیز برای دومین سال متوالی به دست آوردیم.

وی با بیان این که دلیل کسب چنین موفقیتی شکستن موانع پیش روی اعضای کتابخانه‌ها‌ بوده است، افزود: در گذشته مراجعه حضوری به کتابخانه‌ها نیازمند ضامن معتبر کارمند یا کاسب بود که چند هفته روند کار طول می‌کشید و در بسیاری از مواقع افراد از ثبت‌نام در کتابخانه پشیمان می‌شدند.

مدیرکل کتابخانه‌های استان اصفهان با اشاره به ضرورت حضور مسوولان کتابخانه در مخزن، تاکید کرد: اکنون کتابخانه‌های استان اصفهان به شکل مخزن و نمایشگاهی درآمده‌ا‌ند و هرکس می‌تواند با گردش در میان قفسه‌های کتابخانه، کتاب مورد علاقه خود را انتخاب کند.

یاوری با بیان این‌که در طول سال‌های گذشته میزان امانت دادن کتاب رشد قابل توجهی داشته است، گفت: پیش از این، عمر کتاب‌ها 10 تا 15 سال بود اما با توجه به رشد امانت کتاب این رقم اکنون به چهار تا پنج سال کاهش یافته که نتیجه اعتمادسازی میان مردم و کتابخانه ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط