سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۴
ارزیابی کتابخانه‌های مساجد کشور برای دریافت مجوز

مدیر کل کتابخانه‌های مساجد ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور در راستای اعطای مجوز به این کتابخانه‌ها سفرهای استانی خود را در آستانه هفته کتاب آغاز کرده است. در این طرح از هزار و 500 کتابخانه مساجد بازدید می‌شود.-

سیدابوافضل هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که این طرح در راستای سفارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اعطای مجوز به کتابخانه‌ها و ساماندهی بحث نرم‌افزاری این مراکز انجام می‌شود، اظهار کرد: قرار است بر اساس این طرح به 30 درصد کتابخانه‌های مساجد تا پایان سال جاری مجوز فعالیت اعطا شود.

وی با بیان این که تاکنون از کتابخانه‌های مساجد 12 استان بازدید شده است، گفت: از 200 کتابخانه بازدید کرده‌ایم. اکنون در سفر استانی همدان هستم و قرار است در ادامه این سفر به کرمانشاه سفر کنم.

کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، داشتن شرایط کتابخانه‌ای استاندارد را از جمله ملزومات دریافت مجوز عنوان کرد و توضیح داد: بر اساس قوانین این طرح، کتابخانه‌های شهری باید دست کم 100 متر مربع فضای مفید کتابخانه‌ای و کتابخانه‌های روستایی باید حداقل 70 متر مربع فضای مفید در اختیار داشته باشند. همچنین داشتن دست کم پنج هزار جلد کتاب برای کتابخانه‌های شهری و سه هزار جلد کتاب برای کتابخانه‌های روستایی، ضروری است.

هاشمی، داشتن دست کم یک کتابدار ثابت را از دیگر شرایط دریافت مجوز فعالیت برای کتابخانه‌های مساجد اعلام کرد و افزود: این مراکز باید علاوه بر شرایط فیزیکی از درجه مناسبی از ارایه خدمات برخوردار باشند. همچنین داشتن نرم‌افزار کتابخانه‌ای از دیگر شرایط است.

وی با اشاره به این که تصمیم داریم در نخستین مرحله این طرح به 200 کتابخانه مجوز اعطا کنیم، گفت: در این مرحله کتابخانه‌های درجه یک و دو مدنظرند، در سال‌های بعد نیز به کتابخانه‌های درجه سه تا پنج بر اساس داشتن شرایط لازم مجوز ارایه می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های مساجد ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور در پاسخ به این سوال که در این سفرهای استانی و بازدید از کتابخانه‌های مساجد کل کشور با چه موارد جالب توجهی مواجه شده است؟ عنوان کرد: یکی از شاخصه‌های کتابخانه‌‌های فعال مساجد، چهار روز فعالیت در هفته و حداقل چهار ساعت در هر روز ارایه خدمات کتابخانه‌ای است. با این وجود در اغلب شهرستان‌ها با کتابخانه‌های در مساجد مواجه شدیم که از ابتدای ساعت کاری تا ساعت 24 خدمات ارایه می‌کردند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در بازدید روز گذشته‌ام در شهر همدان 12 کتابخانه‌ای را در مساجد مشاهده کردم که از ساعت 8 تا 24 باز بودند و به صورت شیفتی و بر اساس نیاز مخاطبان به ویژه دانشجویان و دانشگاهیان خدمات کتابخانه‌ای به آن‌ها ارایه می‌کردند.

کارشناس کتابخانه نکته شايان توجه دیگر را فعالیت عده‌ای از دانشجویان به شکل افتخاری در کتابخانه مساجد یاد کرد که پیش از قبولی در آزمون‌های دانشگاهی از منابع این کتابخانه‌ها استفاده می‌کردند و اکنون علاوه بر احساس دین به این مراکز، حس تعلق و وابستگی نیز دارند.

هاشمی، تکمیل بودن منابع و مکتوبات این کتابخانه‌ها به ویژه کتاب‌های کمک درسی و آموزشی را از ویژگی‌های این کتابخانه‌ها در استان‌های گوناگون اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها