سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۱
انتشار دومین دو ماهنامه «آینه پژوهش»

دومین شماره دو ماهنامه «آینه پژوهش» در سال بیست‌وسوم آن با معرفی نسخه‌های خطی مرتبط با تغییر خط و گزارشی درباره کتاب «الحاد و خداباوری» منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «آینه پژوهش» دو ماهنامه نقد کتاب، کتابشناسی و اطلاع‌رسانی در حوزه فرهنگ اسلامی است که با مدیرمسوولی محمدتقی سبحانی و صاحب‌امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می‌شود. محمدعلی مهدوی‌راد سردبیر این نشریه و یدالله جنتی نیز دبیر تحریریه آن است. 

این نشریه با هدف ارایه مقالاتی برای معرفی پژوهش‌های علمی و تحقیقی، شناساندن متون بایسته تحقیق، ترجمه و طرح‌های شایسته پژوهش، نقد و معرفی کتاب‌های تحقیقی و تخصصی، گزارش تصحیح متون، تالیف و ترجمه‌های در دست اجرا و شناساندن مراکز علمی و فرهنگی تولید و منتشر می‌شود. 

در نخستین بخش این نشریه با عنوان «مقاله» چهار مقاله «سیره و قرآن» اثر وین راون با ترجمه نصرت نیل‌ساز، «تاریخچه اندیشه تغییر خط در ایران» به قلم کاظم استادی، «از سنگریزه تا هسته خرما» و «بایسته‌های نقد» اثر علیرضا ذکاوتی جای دارد.

مخاطبان در بخش بعدی با عنوان «نقد و بررسی کتاب» با مطالبی مانند تصوف و نقد آن، خلاصه‌های چاپ شده «مصباح المتهجد»، گذری بر زیبایی‌شناسی آیات قرآن، ای کاش رضی راضی به تهمت‌نامه نمی‌شد و معرفی، نقد و بررسی «فرهنگ جامع فرق اسلامی» آشنا می‌شوند.

«درآمدی بر "الهیات عملی" و وظایف آن» و «گزارش کتاب «الحاد و خداباوری» از  مطالب سومین بخش این دوماهنامه‌اند که در «دیگر نگاشته‌ها» جای دارند.

کتابشناسی موضوعی این شماره به معرفی نسخه‌های خطی تغییر خطر اختصاص دارد. در بخش تازه‌های نگارش و نشر نیز «الدرالمنثور من الماثو رو غیرالماثور»، نوشته منصور ابراهیمی، «با چراغ و آیینه» به قلم مهدی فیروزیان، «جنگ انجمن فهرست‌نگاران نسخه‌های خطی» نوشته محمدرضا زادهوش، «ره افسانه: گفتارهای دین‌شناختی درباره خرافات» اثر حسن پویا، «معرفی گزارش» و «مجله‌‌های پژوهشی» به قلم اسماعیل مهدوی‌راد مشاهده می‌شوند.

واپسین مطلب این شماره را بخشی با عنوان «اخبار» شکل می‌دهد که در آن متنی با عنوان «درگذشتگان» اثر ناصرالدین حجازی قابل مشاهده است.

نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انتشار دوماهنامه آیینه پژوهش را بر عهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها