سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۰
انصاري:نام جديد رشته كتابداري تغييري در ماهيت آن ايجاد نمي‌كند

نوش‌‌آفرين انصاري، استاد پيشكسوت رشته کتابداری معتقد است: نام جديد رشته كتابداري و اطلاع‌رساني شايد خواسته‌هاي تعدادي از دانشجويان نوگرا را برآورده كند اما خواسته‌هاي عميق رشته و موقعيت شغلي كتابداران را تغيير نمي‌د‌هد.-

عضو هیات شورای کتاب کودک در ارزيابي خود از تغيير نام رشته كتابداري و اطلاع‌رساني به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: اين تغيير نام شايد خواسته‌هاي تعدادی از دانشجويان نوگرا را برطرف كند اما واقعا خواسته عميق رشته را برآورده نمي‌كند و احترام رشته را نمی‌افزاید، همچنین موقعيت شغلي ما را روشن‌تر نمي‌كند.
 
وي ادامه داد: به هر حال در صورتی که از من یا حتي بسياري از دانشجوياني كه پيگر اين تغيير نام بودند سوال شود كه شغل شما چيست؟ می‌گوییم كتابدار! 

وي با بيان اين‌كه نام «علم اطلاعات و دانش‌‌شناسي» خيلي طولانی و مبهم است، افزود: رشته كتابداري با اين نام جديد دچار ابهام شده است.

به اعتقاد بسياري اين تغيير نام به دليل اضافه شدن گرايش‌هاي بسياري به رشته كتابداري صورت گرفت چرا كه عده‌ای معتقد بودند نام كتابداري جامعيت کافی نداشت، وی در این باره گفت: هيچگاه نمي‌توان همه گرايش‌هاي جديد را در يك نام گنجاند، چرا که به هر حال هر نامي ظاهري دارد و در مواقعی نمي‌تواند بر تمامي يك محتوا دلالت كند.

مادر كتابداري نوين ايران با تاکید بر مخالفت خود با اين تغيير نام گفت: معتقدم نام كتابداري براي اين رشته اصالت دارد.

استاد كتابداري با بيان‌ اين‌كه كتاب ريشه عميق فرهنگي دارد، افزود: به دليل اين ريشه طولاني نام كتابداري بسيار گوياست و بار تاريخي دارد.

انصاري در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه آيا در كشورهاي ديگر نيز نام رشته كتابداري و اطلاع‌رساني حفظ شده است، عنوان كرد: معناي كلمه كتاب در فرهنگ ما با فرهنگ‌هاي ديگر متفاوت است. كتاب در كشور ما پيشينه تاريخي و فرهنگي طولاني دارد به همين دليل در ايران نام رشته كتابداري با كتاب عجين است اما در كشورهاي ديگر علم كتابداري با كتاب تلفيق نشده و با كلمه كتابخانه مرتبط است و عنوان اين رشته در كشورهاي ديگر «علم كتابخانه» است. كتابخانه يك نهاد است و اين نهاد ممكن است تغيير نام و شكل بدهد.
 
وي اضافه كرد: به هر حال در بسياري از كشورها اين نام تغيير پيدا كرده و در بسياري از كشورها نيز اين نام حفظ شده است.
 
اين استاد كتابداري گفت: شخصا ترجيح مي‌دادم نام كتابداري باقي بماند چرا كه براي جامعه ما واژه دوست‌داشتني‌تر و روشن‌تري است.
 
انصاري همچنين در پاسخ به نظر عده‌اي كه معتقدند نام رشته كتابداري شان آن را كاهش مي‌دهد و كتابدار را صرفا يك امانتدار مي‌داند، گفت: ممکن است این عده تاريخ و فرهنگمان را به خوبی نشناسند بنابراين فكر مي‌كنند به راحتي و با يك نام ديگر مي‌توان اين شان را افزايش داد.
 
وي تاكيد كرد: نام كتابداري پيشينيه تاريخي و طولاني دارد. بايد نسبت به داشته‌هاي خود احترام بيشتري قايل شويم و شيفتگي‌مان را نسبت به غرب كم كنيم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها