شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷
گلایه‌‌های شاعر «یک شاخه شمعدانی» از ناشر کتابش

نخستین دفتر شعر اشرف‌دخت صابری با عنوان «یک شاخه شمعدانی» از سوی نشر قاصدک صبا منتشر شد. این مجموعه دربرگیرنده گزیده‌ای از شعرهای اجتماعی شاعر در قالب‌های مختلف شعری است. طبق گفته شاعر این کتاب از دو سال پیش تاکنون منتشر شده، اما در بازار کتاب توزیع سراسری نشده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین مجموعه شعر اشرف‌دخت صابری (آذر) با عنوان «یک شاخه شمعدانی» از سوی نشر قاصدک صبا در سال 1388 منتشر شد.

این مجموعه در دو دفتر در برگیرنده 32 قطعه شعر است. در دفتر نخست 13 قطعه شعر در قالب‌های کلاسیک و با عنوان‌هایی چون «دور باطل»، «زخم کهنه»، «سایه» و «یار غار» آمده است. دفتر دوم در برگیرنده 19 قطعه شعر از سروده‌های شاعر در قالب نو است که با عنوان‌هایی چون «سال‌های کودکی»، «گل‌های مصنوعی»، «ققنوس»، «پنجره»، «درخت»، «مانلی» و «بازی حروف» در این کتاب ارایه شده‌اند.

تمامی این شعرها با ذکر تاریخ سرایش یا مکان سرایش در کتاب آمده‌اند.

صابری درباره این مجموعه و توزیع نشدن آن در بازار کتاب به «ایبنا» گفت: متاسفانه این اثر پس از انتشار در سراسر کشور توزیع نشده است. شمارگان آن هزار نسخه بوده که پس از انتشار 500 نسخه آن تنها در شیراز توزیع و فروخته شد و 500 نسخه دیگر پس از دو سال از سوی ناشر به من بازگردانده شد، بدون آن‌که در بازار کتاب پخش شود.

وی توضیح داد: برهمین اساس توزیع این 500 نسخه را خود برعهده داشته‌ام و اکنون نیز تعدادی از آن در یکی از کتابفروشی‌های اصفهان ارایه می‌‌شود، اما در نظر دارم به دلیل کوتاهی ناشر در پخش مناسب کتاب و اشکالات چاپی که به دلیل کم‌لطفی و بی‌دقتی ناشر بوده است، به زودی چاپ دوم آن‌را با ویرایش جدید از سوی ناشر دیگری ارایه کنم.

این شاعر ادامه داد: «یک شاخه شمعدانی» مجموعه‌ای در دو دفتر و دربرگیرنده 32 قطعه شعر است. از آن‌جاکه این مجموعه نخستین کتاب من به حساب می‌آید، سعی کرده‌ام نمونه و گزیده‌ای از اشعارم در قالب‌های مختلف شعری و طی سال‌های مختلف را ارایه کنم تا مخاطب بتواند شناخت مناسبی نسبت به کار من پیدا کند.

وی درباره موضوع و مضامین شعرهای این مجموعه افزود: در شعرهای این مجموعه بیشتر مسایل اجتماعی و دردهای بشری بیان شده است و در حقیقت ذهنیت من در شعر بیشتر با چنین مسایلی آمیخته است.

صابری اشاره‌ای به آغاز فعالیتش در عرصه داشت و گفت: شروع فعالیت من در این عرصه از سن 13 یا 14 سالگی بود، اما باتوجه به دیگر فعالیت‌هایم در زندگی وقفه‌ای در این زمینه داشته‌ام، البته طی یک دهه گذشته مستمرتر و جدی‌تر به فعالیت در عرصه شعر پرداخته‌ام.

وی درباره انگیزه‌اش از چاپ این مجموعه توضیح داد: مهم‌ترین هدف من از چاپ این مجموعه معرفی شعرم به مخاطب شعر امروز بود. از سوی دیگر در ادبیات امروز، سرایش شعر امری عادی شده و بسیاری بدون توجه به حقیقت شعر به سرایش آن دست می‌زنند و هر دل‌نوشته‌ای را شعر می‌نامند، البته من به عنوان یک شاعر در این حوزه ادعایی ندارم و خودم را برتر از دیگران نمی‌دانم.

این شاعر ادامه داد: به عبارت دیگر هدف من از چاپ این مجموعه معرفی زبان شعری‌ام و آن‌چه می‌توان شعر نامید، بوده است.

وی پیش از چاپ این مجموعه در انجمن‌های شعری حضوری نداشته و اشعارش را در فضای مجازی منتشر نکرده است.

صابری در پایان گفت: پس از چاپ کتابم تاحدودی در انجمن‌های شعر شرکت و سروده‌هایم را در فضای مجازی منتشر کرده‌ام، اما پیش از این تنها گاهی برخی از شعرهایم در «نگاه پنجشنبه» روزنامه «خبر» شیراز منتشر می‌شد.

بخشی از قطعه شعر «درخت» از دفتر دوم این مجموعه:
«غم‌نامه بیست هزار درخت
لرزانده پشت پهنه جنگل را
وقتی صدای اره برقی
آواز زنجره‌ها را خاموش کرد
و هزاران پرنده وحشی
در بازگشت از گردش روزانه
خود را
بی‌خانمان یافتند.
و خاک مرطوب
جنازه‌های عزیزانش را
به سوگ نشست.»

اشرف‌دخت صابری متولد 1339 در رشت، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی کودکان استثنایی و دبیر ادبیات است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها