شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
رابطه ژئومورفولوژی و خاک در یک کتاب بررسی شد

«ژئومورفولوژی خاک» اثر مشترک مریم بیاتی خطیبی و فریبا کرمی از سوی انتشارات سمت منتشر شد. در این کتاب تاثیر عوامل ژئومورفولوژیک بر زایش و تحول خاک‌ها بررسی شده‌ است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مخاطبان کتاب «ژئومورفولوژی خاک» دانشجویان رشته‌های مهندسی عمران، خاک‌شناسی، جغرافیای طبیعی و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی ژئومورفولوژی و دانش‌پژوهانی که به نحوی به مطالعه خاک علاقه‌مندند معرفی شده‌اند. 

مریم بیاتی خطیبی، یکی از نویسندگان این اثر، معتقد است: تاکنون کتاب‌های زیادی درباره خاک و ژئومورفولوژی نوشته شده اما مزیت کتاب حاضر این است که می‌کوشد ارتباط این دو موضوع را نشان دهد.

وی درباره محتوای این کتاب توضیح داد: خاک محصول عملکرد فرایندهای مختلفی در طول زمان است و در این کتاب کوشیده‌ایم با تمرکز بر این موضوع، عوامل خاک‌ساز و تغییردهنده ویژگی‌های خاک را بررسی کنیم. در واقع در این اثر نشان می‌دهیم که خاک محصول چه عواملی است و از آن چه استفاده‌هایی می‌توان کرد.

این دانشیار دانشگاه تبریز افزود: این کتاب در ابتدا به طور مقدماتی رابطه ژئومورفولوژی و خاک را بررسی می‌کند و بعد از ارایه اطلاعاتی مقدماتی درباره ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خاک، به‌تدریج عوامل و سنگ‌های سازنده خاک و خصوصیات خاک‌ها را از دیدگاه ژئومورفولوژیک مورد بحث قرار می‌دهد.

به گفته بیاتی خطیبی هوازدگی و عوامل موثر بر هوازدگی کانی‌ها و سنگ‌ها، اهمیت مواد مادری خاک در ژئومورفولوژی خاک، بررسی رابطه ناهمواری و خاک‌ها و همچنین خاک‌های شور موضوعات دیگری هستند که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی درباره ویژگی‌های این کتاب گفت: با ارایه تصاویر و نمودارهایی کوشیده‌ایم نشان دهیم که تغییرات جزئی در ناهمواری‌ها تا چه حد می‌تواند ویژگی‌های خاک را تغییر دهد.

بیاتی خطیبی افزود: یکی از مسایل عمده‌ای که کشور ایران با آن روبه‌روست شوری خاک است که فصلی از این کتاب را به خود اختصاص داده. در این کتاب علاوه بر طبقه‌بندی خاک‌های مبتلا به شوری، نتایج تحقیقاتی که درباره این موضوع در کشور آمده و تاثیراتشان بررسی شده است.

نویسنده کتاب «هیدرولوژی» درباره اهمیت بومی‌سازی علوم مختلف در کشور گفت: در این اثر سعی کردیم نمونه‌هایی از تحقیقات در آذربایجان را بررسی کنیم و مشاهدات میدانی خود را با بهره‌گیری از نمودارها و تصاویر به مخاطب ارایه دهیم. علاوه بر این کوشیده‌ایم با ساده‌سازی مطالب و تحقیقات کاری کنیم که دانشجویان کشورمان بتوانند خودشان موارد مختلف را آزمایش کنند.

این استاد دانشگاه افزود: یکی دیگر از مزیت‌های این کتاب جدید بودن عنوان و پژوهشی است که در آن ارایه شده و در هنگام نگارش این کتاب تلاش بر این بود که اثری جامع را عرضه کنیم تا علاوه بر دانشجویان مورد توجه متخصصان و استادان دانشگاه هم قرار بگیرد. 

انتشارات سمت کتاب «ژئومورفولوژی خاک» اثر مشترک دکتر بیاتی خطیبی و دکتر فریبا کرمی را با شمارگان هزار نسخه، در 620 صفحه و به بهای 13 هزار و 700 تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها