پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹
ريتي پان برنده جايزه «كتاب و حقوق بشر» شد

در ادامه اهداي چندين جايزه ادبي در فرانسه به رمان تحسين‌شده «قلع و قمع» اثر ريتي پان و كريستوف باتاي، جايزه «كتاب و حقوق بشر» شهر نانسي هم اين رمان را برگزيد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از هفته‌نامه اكسپرس، اين جايزه ادبي سالانه كه هر سال در چارچوب برپايي نمايشگاه «عرصه كتاب» در نانسي اهدا مي‌شود، به اثر داستاني شاخصي تعلق مي‌گيرد كه در دفاع از مضامين حقوق بشر و برجسته ساختن آنها خلق شده باشد.

نمايشگاه «عرصه كتاب» امسال 16-14 سپتامبر (26-24 شهريور) در شهر نانسي فرانسه برپا مي‌شود و پيش از برگزاري آن برنده جايزه امسال نمايشگاه، ريتي پان و كريستوف باتاي نويسندگان رمان «قلع و قمع» معرفي شده‌اند.

اين رمان پيش از اين هم جايزه بهترين مجموعه مقالات تلويزيون فرانسه، جايزه ژوزف كسل نمايشگاه سن مالو و جايزه ادبي امروز (اوژوردويي) را دريافت كرده بود.

«قلع و قمع» روايت مناظره رو در روي ريتي پان و رفيق «دوش» يكي از رهبران خمرهاي سرخ است. خمرهاي سرخ نهضتي كمونيستي متعلق به دهه 80 ميلادي بود كه به مدت پنج سال به رهبري پل پوت در كامبوج روي كار آمد و سرانجام به دست ارتش ويتنام سرنگون شد. ريتي پان 30 سال پس از فاجعه از دست رفتن خانواده‌اش به دست خمرهاي سرخ اين رهبر پا به سن گذاشته را به سوال كشيده و فجايع بار آمده توسط شبه نظاميان تحت رهبري او و رفقايش را به چالش مي‌كشد.

سال 2009 جايزه كتاب و حقوق بشر به كتاب «بي‌نظمي جهاني: آنگاه كه تمدن به پايان مي‌رسد» اثر امين معلوف و سال گذشته به رمان «آن ها سرها را بالا گرفتند» اثر مشترك لوتز كروشه و ممونا هينترمن تعلق گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها