علی موحدیانعطار در اثر جدید خود با عنوان «انسانشناسی اسلامی از دیدگاه قرآن و روایات» نوعي از انسانشناسی را مطرح میکند که افراد بر اساس میزان محقق کردن حقایق در وجود خود، مراتبشان را تعیین میکنند./
وی درباره تفاوت انسانشناسی قرآنی با سایر انسانشناسیها گفت: این انسانشناسی در حوزه انسانشناسی دینی ـ فلسفی قرار میگیرد و جدای از انسانشناسی تجربی است. مهمترین مباحث این حوزه مطالعاتی ساحتهای وجودی انسان، ماهیت انسان، کمال انسان، جایگاه انسان در نظام هستی و نسبت انسان با خداوند است.
نویسنده این کتاب در پاسخ به این پرسش که «انسانها در انسانشناسی قرآنی چگونه تقسیمبندی و بررسی میشوند؟» گفت: در این نوع از مطالعات قرآنی، طیفی از کمالیافتگی انسان در نظر گرفته میشود به این معنا که انسانها بر اساس میزان محقق کردن حقایق در وجود خود، مراتب مختلفی را در هستی شکل میدهند که ملاک برتری یا پایین بودن آنان میشود.
موحدیان معتقد است: سخن اصلی این کتاب آن است که انسانها با محور قرار دادن حق و حقیقت در زندگی خود میتوانند در مراتب هستی صعود یا افول کنند. در این دیدگاه مرتبه وجودی هر انسانی در دست اوست. در انسانشناسی اسلامی هر انسانی برای خود یک «نوع» بهشمار میآید و بر حسب مرتبهای از حقیقت که در درون خود محقق کرده است، مرتبهای را احراز میکند و میان هر انسانی با انسان دیگر، فاصله زیادی میتواند وجود داشته باشد.
وی در پایان درباره نشر کتاب «انسانشناسی اسلامی از دیدگاه قرآن و روایات» یادآور شد: هنوز با ناشری درباره انتشار این کتاب گفتوگو نکردهام اما پیشبینی میکنم تا پایان سال جاری در اینباره تصمیمگیری کنم و این کتاب را به چاپ برسانم.
نظر شما