یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
«سرزمین آرزو‌ها» و آرزو‌هایی كه برآورده نشدند!

مرتضی عبد‌الوهابی در کتاب سرزمین آرزوها به شرح کرامات ائمه معصوم(ع) مي‌پردازد. اين كتاب خواندني با نواقصي همراه است كه در صورت اصلاح، خواندي‌تر خواهد شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عبد‌الوهابی در مقدمه این نوشتار می‌نویسد: «قرآن کریم هستی را به دو بخش «عالم غیب» و «عالم شهادت» تقسیم می‌کند. مومنان به کل هستی ایمان دارند ولی کافران و منکران عالم غیب، فقط نیمی و کمتر از نیمی از واقعیت را باور دارند. آن‌ها ابزار شناخت خویش را مطلق و بی‌مرز می‌دانند و فکر می‌کنند هرچه در تور ماهیگیری ایشان قرار نگیرد، در دریای حقیقت وجود ندارد، لذا توحید، نبوت، جنیّان، فرشتگان، امام زمان(عج)، رجعت، بهشت و جهنم و امثال آن‌ها را انکار می‌کنند.»

وی پس از آن، مخاطب را به تأمل در معجزات انبیا، کرامات اولیا، رویا‌های صادقه و اجابت دعاها فرا می‌خواند و معتقد است که این موارد، شواهدی‌اند بر این حقیقت که در ماورای محسوسات و قلمرو مشهود عالم، راز‌های نهفته بسیاری وجود دارد که نادیده گرفتن آن‌ها نه‌تنها که به مصلحت انسان نیست،كه با واقعیت جهان نیز تعارض دارد.

نویسنده، انکار دست‌نایافتنی‌های بشر و ارایه نظر‌های بی‌محابا درباره خدا و جهان پیرامون انسان را دو آفت بزرگ فرهنگی زندگی بشر می‌داند و می‌نویسد: «پروردگار عالم، گاه مستقیم و گاه به دست پیامبران و معصومین و بندگان خاصش حوادثی را پدید می‌آورد و دگرگونی‌هایی در جهان ایجاد می‌کند که از سویی نشان‌ می‌دهد جهان آفرینش از قبضه قدرت الهی بیرون نیست و از سوی دیگر جایگاه والای اولیای الهی و نقش دعا و اجابت و باز بودن دروازه رحمت خاص او را اعلام می‌دارد.»

عبد‌الوهابی در این نوشتار راوی 24 کرامت در ادوار مختلف تاریخ، از زمان امام‌ علی‌(ع) تا معجزاتی است که در حرم اما‌م‌ رضا(ع) و حتی در میان اسیران ایرانی هشت سال دفاع مقدس از سوی ائمه(ع) به وقوع پیوست. بخشي از این کرامات از منابعی مانند «منتهی‌الآمال» نوشته شیخ عباس قمی، «کرامات الرضویه» به کوشش علی میرخلف‌زاده و «داستان‌های شگفت» به قلم شهید دستغیب گردآوری شده‌اند.

نویسنده در این نوشتار کوشیده‌ است با مقدمه‌ای مخاطب را به خوانش روایت‌هایی وا دارد که از آثار مختلف در همین زمینه گردآوری شده‌اند و به نظر می‌رسد که تنها ابتکار و رخداد تازه‌ای که در این نوشتار به چشم می‌خورد نام کتاب است که تحت عنوان «سرزمین آرزو‌ها» مجموعه‌ای از روایت‌های گوناگون را از پس هم آورده است.

هدف مولف در ارایه اثری برای به‌ یاد آوردن کرامات معصومان برای انسان امروزي ـ که به مقتضيات زمانه، مادي شده و هر چيزي را بر پايه منطق و عقل مي‌سنجد ـ قابل تقدیر است اما نکته‌ای که از چشم مخاطب ظریف پنهان نمی‌ماند این است که 24 روایت از 18 روايت این كتاب، صرفا متن‌هاي کپی‌برداری شده از منابع مختلف است. اي كاش مولف، اين روايات را بازنويسي مي‌كرد، نکاتی بر آن‌ها مي‌افزود و زوايد را جرح و تعديل مي‌كرد. 

مولف در مقدمه اين كتاب در مذمت دو آفت بزرگ قلم زده كه به زعم او این آفت‌ها نه با واقعیت جهان انطباق دارند و نه به مصلحت انسان است و ابراز اميدواري مي‌كند:  «امید که انتشار آن (کرامات)... زمینه‌ساز گسترش فرهنگ غیب‌باوری در دنیای مادی‌گرای امروز باشد.» بنابراين شايسته بود تلاشي براي رفع اين دو آفت به كار مي‌بست. 

«سرزمين‌ آرزو‌ها» را انتشارات بوستان كتاب با شمارگان 1100 نسخه در 148 صفحه به بهاي 2300 تومان منتشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها